Supporting the speech of preschool children through art therapy

Authors

  • Agnieszka Ochman Pedagogical University of Krakow

Keywords:

preventive speech therapy, speech, art therapy, preschool children

Abstract

Dynamic changes constantly occur in the existence of modern civilization. They require adults and children to constantly adapt to the changing conditions of functioning. And also to meet new and unexpected challenges for health and life. In this article, attention was drawn to the need to constantly search for a strategy for innovative and polysensory education. They should support the development of the young generation in the most effective way, especially the development of speech. Speech therapist experience and scientific research indicate the presence of speech difficulties in preschool children. Therefore, preventive actions are extremely important. An example of such polysensory interactions supporting the speech development of preschool children is art therapy. The main aim of the research was to determine the areas of speech of five-year-old children that are supported by art therapy. A research project was carried out. Before their start (at the beginning of the preschool year) and after their end (at the end of the preschool year), the children's speech development was assessed. Based on this, the areas of speech that are affected by art therapy have been identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzezińska A. (2004), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Buchalter S. I. (2006), Terapia sztuką, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Cieszyńska J., Korendo M. (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, WE, Kraków.

Demel G. (1996), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa.

Didkowska B. (2011), Znaczenie rysunku spontanicznego dla prawidłowego rozwoju dziecka [w:] Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, red. W. Karolak, B. Kaczorowska, Wydawnictwo AH-E, Łódź.

Gilroy A. (2009), Arteterapia – badania i praktyka, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.

Gładyszewska-Cylulko J. (2011), Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gładyszewska-Cylulko J. (2019), Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Grabias S. (2008), Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, 37.

Grabias S. (2012), Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Grabias S. (2013), O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Grudziewska, E. (2010), Arteterapia jako forma pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 3 (254).

Gunia G. (2011a), Koncepcja i organizacja opieki logopedycznej w Polsce [w:] Wprowadzenie do logopedii, red. G. Gunia, V. Lechta, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 53–67.

Gunia G. (2011b), Pomoce w diagnozie, terapii i profilaktyce logopedycznej [w:] Wprowadzenie do logopedii, red. G. Gunia, V. Lechta, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jastrzębowska G. (1998), Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Józefowski E. (2014), Wyobraźnia i obraz jako czynniki konstytuujące warsztat twórczy przy kreacji wizualnej, „Dyskurs”, 17.

Karolak W. (1998), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Łódź.

Karolak W. (2014), Arteterapie. Język wizualny w terapiach, twórczości i sztuce, Difin, Warszawa.

Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2003), Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Librus, Katowice.

Krauze-Sikorska H. (2016), Terapia przez twórczość plastyczną w procesie wspomagania i wspierania rozwoju dzieci z problemami internalizacyjnymi, czyli o tym, jak można pomóc dziecku być „tym samym”, ale nie „takim samym”, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 11, 3 (41).

Łoza B. (2014), Model teoretyczny – mechanizmy leczące w arteterapii [w:] Arteterapia, red. B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin, Warszawa.

Malchiodi C.A. (2014), Przedmowa [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Matejczuk J. (2014), Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, IBE. Warszawa.

Ochman A. (2017), Mowa dzieci w wieku przedszkolnym w aspekcie parcjalnych zaburzeń w rozwoju [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością: konteksty indywidualne i środowiskowe, red. K. Parys, M. Pasteczka, J. Sikorski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków.

Sochacka I. (2016), Sprawność narządów artykulacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym – doniesienie z badań, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12.

Stańko M. (2009), Arteterapia z dziećmi i młodzieżą – perspektywa rozwojowa, „Psychiatria”, 6, 2.

Steliga A. (2016), Arteterapia w przedszkolnej edukacji a twórczy samorozwój dziecka [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź.

Szulc W. (2011), Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin S.A., Warszawa.

Szulc W., Twardowski A. (2001), Praca z dzieckiem dyslektycznym w gabinecie arteterapii [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Tarkowski Z. (2015), Przesiewowy test logopedyczny, Wydawnictwo Digi-Cad-Projekt, Lublin.

Vick R.M. (2014) Krótka historia arteterapii [w:] Arteterapia. Podręcznik, red. C.A. Malchiodi, Harmonia Universalis. Gdańsk.

Węsierska K. (2012), Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, red. K. Węsierska, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Wierkowicz-Zawistowska P. (2015), Twórczość w życiu osób niepełnosprawnych z województwa podlaskiego, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, IV (17).

Zaorska M. (2008), Wstęp [w:] Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J. Błeszyński, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Published

2021-12-31

How to Cite

Ochman, A. (2021). Supporting the speech of preschool children through art therapy . Disability , (44), 124–139. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6879

Issue

Section

Artykuły