The value of education in the lives of disabled and able-bodied students
Keywords:
education, value, disabilityAbstract
In the article researches were presented which aim is to realize how important education is in the life of disabled students in specific areas, in the context of selected sociodemographic conditions and considering able-bodied students. The researches were based on survey technique. The results showed that disabled students assign a much more value to independence of life than ablebodies students. Both groups evaluate the quality of educational functioning in the similar way. There are differencies in valuation of the worth of education of disabled students considering their sex, place of residence and kind of developmental disfunction.
Downloads
References
Butkiewicz M, Czajkowska-Kisil M. (2014), Głusi i nie(do)słyszący na uczelni wyższej [w:] Sytuacja osób głuchych w Polsce Raport Zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, M. Świdziński (red.), Wydawnictwo Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, s. 28–35.
Chrzanowska I. (2010), Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Denek K, Urbański-Korż R. (2001), Wartości edukacyjne cz. 1, Poznań, http://www.andragog.strefa.pl/strony/wartedcz1.htm [dostęp: 04.05.2017].
Filek J. (2015), Szkolnictwo wyższe wobec zjawiska niepełnosprawności. Od przełamywania barier do form współpracy międzyuczelnianej, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 3, nr 10, s. 96–112.
Homplewicz J. (1996), Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.
Krakowiak K., Krakowiak Ł. (2011), Trudności niesłyszących jako wyzwanie do odpowiedzialności i ustawicznego dialogu [w:] Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu, K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zysk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 9–34.
Łobocki M. (2004), Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Otapowicz D, Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. (2016), Autonomia osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.
Poltyn-Zaradna K, Waszkiewicz L, Zatońska K. (2009), Dlaczego niepełnosprawny student jest „niewidoczny”? „Problemy Higieny i Epidemiologii”, vol. 90(3), s. 374–377.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa-Radom, s. 14.
Stochmiałek J. (2002), Edukacja i zatrudnienie osób niepełnosprawnych w krajowej i europejskiej polityce społecznej [w:] Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb z odchyleniami od normy, W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu, Olsztyn–Warszawa–Poznań, s. 55–67.
Żuraw H. (2014), Studenci niepełnosprawni doby ponowoczesności w Polsce [w:] Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, A. Zacharuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce, s. 69–90.