Wartość edukacji w życiu studentów pełnosprawnych oraz studentów z niepełnosprawnością
Słowa kluczowe:
edukacja, wartość, niepełnosprawnośćAbstrakt
W artykule zaprezentowano badania mające na celu poznanie wartości edukacji w życiu studentów z niepełnosprawnością w określonych obszarach w kontekście wybranych uwarunkowań socjodemograficznych oraz w odniesieniu do studentów pełnosprawnych. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego, której przyporządkowano technikę ankiety. Uzyskane wyniki wykazały, iż studenci z niepełnosprawnością przypisują edukacji znacznie wyższą wartość niż studenci pełnosprawni, szczególnie w wymiarze uzyskania niezależności życiowej. Obie grupy w podobnym stopniu oceniają swoją jakość funkcjonowania edukacyjnego. Występują również różnice w ocenie wartości edukacji studentów z niepełnosprawnością ze względu na ich płeć, miejsce zamieszkania i rodzaj dysfunkcji rozwojowej.
Downloads
Bibliografia
Butkiewicz M, Czajkowska-Kisil M. (2014), Głusi i nie(do)słyszący na uczelni wyższej [w:] Sytuacja osób głuchych w Polsce Raport Zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, M. Świdziński (red.), Wydawnictwo Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, s. 28–35.
Chrzanowska I. (2010), Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Denek K, Urbański-Korż R. (2001), Wartości edukacyjne cz. 1, Poznań, http://www.andragog.strefa.pl/strony/wartedcz1.htm [dostęp: 04.05.2017].
Filek J. (2015), Szkolnictwo wyższe wobec zjawiska niepełnosprawności. Od przełamywania barier do form współpracy międzyuczelnianej, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 3, nr 10, s. 96–112.
Homplewicz J. (1996), Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.
Krakowiak K., Krakowiak Ł. (2011), Trudności niesłyszących jako wyzwanie do odpowiedzialności i ustawicznego dialogu [w:] Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu, K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zysk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 9–34.
Łobocki M. (2004), Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Otapowicz D, Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. (2016), Autonomia osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.
Poltyn-Zaradna K, Waszkiewicz L, Zatońska K. (2009), Dlaczego niepełnosprawny student jest „niewidoczny”? „Problemy Higieny i Epidemiologii”, vol. 90(3), s. 374–377.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa-Radom, s. 14.
Stochmiałek J. (2002), Edukacja i zatrudnienie osób niepełnosprawnych w krajowej i europejskiej polityce społecznej [w:] Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb z odchyleniami od normy, W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu, Olsztyn–Warszawa–Poznań, s. 55–67.
Żuraw H. (2014), Studenci niepełnosprawni doby ponowoczesności w Polsce [w:] Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, A. Zacharuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce, s. 69–90.