A person with intellectual disability on the passage to adulthood
Keywords:
Adolescence, adulthood, education, person with severe intellectual disability, parents, teachers, therapistsAbstract
There are major expectations associated with the period of adulthood, determined by biological, legal, social and cultural factors, necessary to become successful, which is not an easy task. Hence the transition into adulthood requires many developmental changes and challenges, particularly important for setting the stage for continued development through the life span. Adolescence and adulthood of people with intellectual disabilities appears a big challenge for parents and teachers, especially if perceived through expectations towards them. People with profound intellectual disability remain in a very specific circumstances, since their needs and developmental changes associated with becoming adolescent or adult are not noticed.
Downloads
References
Baraniewicz D. (2014), Poczucie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych przestrzeniach [w:] Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, D. Wolska (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2007), Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym [w:] Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoria, diagnoza, wspomaganie, J. Baran, A. Mikrut (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Baraniewicz M. (2000), Strukturyzacja najbliższego środowiska dziecka [w:] Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli, M. Orkisz, M. Piszczek, A. Smyczek, J. Szwiec J. (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa.
Berkowicz J. (2012), Problemy w organizacji dziennego wsparcia dla dorosłych osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością po zakończeniu edukacji [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, studia Paedagogica II, D. Wolska, A. Mikrut (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Cytowska B (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Cytowska B. (2011), Wstęp [w:] Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, B. Cytowska (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Dąbrowska I., Merynda J. (2012), Antycypacja przyszłości ucznia jako czynnik planowania pracy w szkole przysposabiającej do pracy [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Paedagogica II, D. Wolska, A. Mikrut (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Klaro-Celej L. (2014), Jak można inaczej uczyć w specjalnej szkole przysposabiającej [w:] Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, D. Wolska (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Kopeć D. (2013), Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.
Kościółek M. (2014), Wizja własnej przyszłości u uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną [w:] Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, D. Wolska (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Krause A. (2003), Problemy opieki i rewalidacji osób dorosłych z upośledzeniem umysłowym – niedobór rozwiązań w teorii i praktyce [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczu pedagogiki specjalnej, D. Rzędzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Prysak D. (2008), Uwarunkowania procesu terapii w domach pomocy społecznej osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie [w:]W stronę podmiotowości osób niepełnosprawnych, A. Klinik (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Przelaskowska D., Rachel M. (2014), „Projekt Absolwent” – co po szkole PDP? Wsparcie uczniów z wieloraką niepełnosprawnością w poszukiwaniu miejsca aktywności po zakończeniu szkoły przysposabiającej do pracy – teoria i praktyka „Projektu Absolwent” [w:] Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, D. Wolska (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Seligman M., Walker E., Rosenhan D. (2003), Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Smakosz K. (2004), Dojrzewanie młodzieży niepełnosprawnej [w:] Szkoły ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie, przeszłość– teraźniejszość – przyszłość, K. Gąsiorek, A. Rakowska (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.
Strelau J., Doliński D. (red) (2008), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Tylewska-Nowak (2011), Wypełnianie zadań rozwojowych przez osoby dorosłe z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną [w:] Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, B. Cytowska (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Wolska D. (2015), Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Wolska D., Techmański Ł. (2012), Stymulowanie rozwoju psychofizycznego osób dorosłych z głęboką wieloraką niepełnosprawnością [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Paedagogica II, D. Wolska, A. Mikrut (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.