Domniemanie (nie)prawdomówności i poczucie (nie)kompetencji – przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w narracjach pedagogów i terapeutów
Słowa kluczowe:
przemoc, przemoc seksualna, niepełnosprawność intelektualna, wykorzystanie seksualneAbstrakt
Niniejszy artykuł jest wstępnym przedstawieniem analizy zjawiska przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w narracjach nauczycieli, terapeutów i psychologów pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W artykule zaprezentowane zostały fragmenty projektu badawczego realizowanego w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki Miniatura 2. Przeprowadzono wywiady na temat przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną z kadrą pedagogiczno-psychologiczną. Wyodrębniono wstępnie dwie kategorie analizy: domniemanie (nie)prawdomówności oraz poczucie (nie)kompetencji.
Downloads
Bibliografia
Balogh R., Bretherton K., Whibley S., Berney T., Graham S., Richold P., Worsley C., Firth H. (2001), Sexual abuse in children and adolescents with intellectual disability, Journal of Intellectual Disability Research, 45: 194–201.
Barker Ch. (2006), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Dąbkowska M. (2018), Konsekwencje doświadczania wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie u osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 31.
Duszak A., Fairclough N. (2008), Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Wydawnictwo Universitas.
Jurczyk M. (2019), Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną – wymiary i oblicza, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 34.
Karwacka M. (2003), Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2.
McCabe M, Cummins R., Reid S.B. (1994) An empirical study of the sexual abuse of people with intellectual disability, Journal of Sexuality and Disability, 12: 297–306.
Sequeira H., Howlin P., Hollins S. (2003), Psychological disturbance associated with sexual abuse in people with learning disabilities: Case-control study, British Journal of Psychiatry 183: 451–456.
Staręga A., (2003), Przemoc wobec osób niepełnosprawnych, Niebieska Linia, 4.
Valenti-Hein D. (2002), Use of Visual Tools to Report Sexual Abuse for Adults With Mental Retardation, Mental Retardation, 40, 4.