"Artyści" – serial przełomu: tekst w kontekście produkcyjnym

Autor

  • Artur Majer PWSFTviT w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.10

Słowa kluczowe:

Artyści, serial, kultura produkcji, Paweł Demirski, Monika Strzępka, autoetnografia

Abstrakt

The article discusses factors determining the production process of the TV series Artists by Monika Strzępka and Paweł Demirski. Using production culture methodology, the author of the article demonstrates how the production background can be used to understand the message of the series. The article shows that numerous factors influence this outcome message, including decisions within the production team, structural and organizational changes in Telewizja Polska, financial limitations, artistic compromises or even political changes in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczak, M. (2014). Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Adamski, Ł. (2016). „Artyści”. To może być najlepszy serial TVP od lat. Recenzja. http://wpolityce.pl/kultura/305607-artysci-to-moze-byc-najlepszy-serial-tvp-od-lat-recenzja (dostęp: 23.02.2017).

Arbiszewski, K. (2012). Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Czapliński, P. (2009). Zacieśnianie pola walki. O sztuce dramatopisarskiej Pawła Demirskiego. „Dialog”, nr 5.

Eisner, L. (2011). Ekran demoniczny (tłum. K. Eberhardt). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Holman, J.S. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste (tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska), [w]: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. T. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Holmes, D.R.; Marcus, G.E. (2009). Przeformułowanie etnografii. Wyzwanie dla antropologii współczesności (tłum.. K. Miciukiewicz), [w]: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln. (red.) Metody badań jakościowych. T. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kisielewska, A. (2009). Polskie tele-sagi – mitologie codzienności. Kraków: Wydawnictwo „Rabid”.

Kłys, T. (2014). Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, [w]: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.). Kino nieme. Historia kina. T I. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Kościelniak, M. (2010). Najbardziej bezczelny duet w polskim teatrze. „Tygodnik Powszechny”, nr 29.

Kowalska, J. (2014). Rewolucja niestety się spóźnia. „Teatr”, nr 6.

Kracauer, S. (2009). Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego (tłum. W. Wertenstein, E. Skrzywanowa). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Kućmierz, K. (2016). Serialowa rewolucja a sprawa polska. O serialu „Artyści” Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki. http://kulturaliberalna.pl/2016/11/08/kucmierz-serialowa-rewolucja-a-sprawa-polska-artysci/ (dostęp: 3.02.2017).

Latour, B.; Woolgar, S. (1986). Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press.

Latour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci (tłum. A. Derra, K. Arbiszewski). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Łaciak, B. (2013). Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych – prezentacje i odbiór. Analiza socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Jacek Śnieciński.

Majer, A. (2016). Produkcja serialu (dla) Telewizji Polskiej S.A. na przykładzie pierwszej serii „O mnie się nie martw”, [w]: A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowych. Widzowie – fani – twórcy. Olsztyn: Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Mroczkowska, M. (2016). Piękna pułapka, „Gość Niedzielny”. http://gosc.pl/doc/3493828.Piekna-pulapka (dostęp: 23.02.2017).

Mrozek, W. (2016). Po tym serialu każdy będzie chciał do teatru, „Gazeta Wyborcza”. http://wyborcza.pl/7,112395,20633217,artysci-strzepki-i-demirskiego-juz-w-tvp-po-tym-serialu.html (dostęp: 26.10.2016).

Rataj, A. (2017). Ja to mam mój serial. „Teatr”, nr 1. http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie- teatru/1632/%E2%80%9Eja_to_mam_moj_serial%E2%80%9D/ (dostęp: 23.02.2017).

Sendecka, M. (2016). Energia i odwaga kamery. „FilmPro”, nr 4.

Śmiałkowski, K. (2016). Artyści: sezon 1, odcinek 1 – recenzja. https://naekranie.pl/recenzje/ artysci-sezon-1-odcinek-1-recenzja (dostęp: 16.11.2016).

Towarzystwodziennikarskie.org. http://towarzystwodziennikarskie.org/ (dostęp: 23.02.2017).

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. 1993 Nr 7 poz. 4, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz.U. z 2005 r. Nr 132 poz. 1111, z późn. zm.).

Zabłocki, M. (2014). Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Majer, A. (2018). "Artyści" – serial przełomu: tekst w kontekście produkcyjnym. Panoptikum, (20), 152–165. https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.10