Formy współpracy przedszkola z rodzicami – doniesienia z badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.11

Słowa kluczowe:

rozwój dziecka, edukacja, współpraca z rodzicami, środowiska wychowawcze

Abstrakt

The article discusses the significance of collaboration between preschools and parents in the context of a child’s psychosocial development. The authors emphasize that child development is a multidimensional process influenced by internal and external factors (e.g., genetic) and environmental factors (e.g., environmental). Preschool and family constitute two key educational environments, and collaboration between them is essential to ensure optimal conditions for the child’s development and preparation for further education. The article presents quantitative research results conducted on a group of 64 parents. The findings indicate that the participants expect direct contact with teachers and regular updates on their child’s functioning and development. According to the authors, there is a need for further refinement of the methods of cooperation between preschools and parents to better address the needs of both children and their parents. The article highlights the necessity of adopting various forms of collaboration, such as workshops, informational meetings, and participation in preschool events, which aim to integrate parents with the preschool and foster collective efforts toward the child’s development. Parents expect that the forms of cooperation and communication channels will be tailored to their professional and personal needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Albański L. (2018), Zabawa w edukacji przedszkolnej. Jelenia Góra, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.

Belland B.R., French B.F., Ertmer P.A. (2009), Validity and problem based learning research: A review of instruments used to assess intended learning outcomes, „Interdisciplinary Journal of Problem Based Learning”, 3(1).

Berčnik S., Devjak T. (2017), Cooperation between parents and preschool institutions through different concepts of preschool education. „Center for Educational Policy Studies Journal”, 7(4).

Bielecka G. (2022), Oczekiwania rodziców wobec przedszkola – analiza badań własnych. „Edukacja. Terapia. Opieka”, 4.

Brzezińska A. (2016), Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Duch H. (2005), Redefining parent involvement in Head Start: A two generation approach. „Early Child Development and Care”, 175(1).

Đukić T.M., Bogavac D.S., Stojadinović A.M., Rajčević P.Đ. (2022), Parental involvement in education and collaboration with school. „International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education”, 10(2).

Egilsson B.R., Einarsdóttir J., Dockett S. (2021), Parental experiences of belonging within the preschool community. „International Journal of Early Childhood”, 53(1).

Fołta M. (2016), Zakres i zadania współpracy przedszkola z rodzicami. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: Kwartalnik dla nauczycieli”, 1(2).

Gulczyńska A. (2020), Współpraca nauczycieli z rodzicami – systemowe propozycje rozwiązań. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 39(2).

Gulczyńska A., Rybińska A., Segiet W. (2020), Współdziałanie rodziców i nauczycieli. W: H. Krauze Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Hetmańczyk H. (2019), Środowisko rodzinne i przedszkolne na różnych płaszczyznach współpracy i komunikacji / Family and kindergarten environment at various levels of cooperation and communication. W: A. Borzęcka, A. Twaróg Kanus, R. Waluś (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Karbowniczek J. (2016), O współpracy rodziców z przedszkolem i szkołą słów kilka. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 2(1).

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków, Wydawnictwo WAM.

Klus Stańska D. (2022), Dojrzałość szkolna/gotowość szkolna – fenomen wciąż kontrowersyjny. „Pedagogical Quarterly / Kwartalnik Pedagogiczny”, 67(3).

Koperna P. (2023), Relacje nauczyciela z rodzicami a budowanie przyjaznej przestrzeni edukacyjnej dla dziecka w wieku przedszkolnym. Narracje mężczyzn nauczycieli edukacji przedszkolnej. „Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska. Sectio J. Paedagogia Psychologia”, 36(2).

Kubiak Skrzyńska M. (2021), Obszary i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami. „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne”, 17(4).

Lewowicki T. (1997), Przemiany oświaty: Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa, Wydawnictwo Żak.

Mannion L. (2023), How effective is the parents plus early years programme in promoting positive outcomes? „Educational Psychology in Practice”, 39(4).

Mendel M. (2000), Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Młynek P. (2021), Współpraca środowisk: szkolnego i rodzinnego z perspektywy rodziców i nauczycieli. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Molter A. (2022), Środowisko lokalne jako źródło cennych wartości dla dzieci przedszkolnych – z doświadczeń Miejskiego Przedszkola nr 8 Montessori w Jarosławiu. „Edukacja. Terapia. Opieka”, 4.

Murphy J. (1980), School administrators besieged: A look at Australian and American education. „American Journal of Education”, 89.

Nazaruk S., Klim Klimaszewska A. (2017), Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przykłady z wybranych przedszkoli. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 10(2).

Ordon U., Gębora A.K. (2017), Partnerskie relacje rodziny i szkoły w tworzeniu optymalnych warunków procesu edukacji. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 9(5).

Polak B. (2013), Podstawy teorii kształcenia. Szczecin, Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum.

Polak K. (2013), Integracja rodziców i nauczycieli jako przykład edukacyjnej iluzji. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rockwell R., Andre L., Hawley M.K. (1996), Parents and teachers as partners: Issues and challenges. Orlando, Harcourt Brace College Publishers.

Sallis J. (1988), Schools, Parents and Governors: A New Approach to Accountability. London, Routledge.

Schaffer D.R., Kipp K. (2015), Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu: Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Smith S.C. (2014), Parental engagement in a Reggio Emilia Inspired Head Start Program. „Early Childhood Research & Practice”, 16(1).

Szymczyk L. (2012), Przemiany w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego, „Nauczyciel i Szkoła”, 52(2).

Vasiljević Prodanović D., Krneta Ž., Markov Z. (2023), Cooperation between preschool teachers and parents from the perspective of the developmental status of the child. „International Journal of Disability, Development and Education”, 70(5).

Weissbrot Koziarska A. (2018), Współdziałanie rodziców i nauczycieli przedszkola w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej. „Roczniki Pedagogiczne”, 46(10).

Wiatrowska L., Dmochowska H. (2013), Dziecko u progu szkoły: dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Żmudzka M. (2018), Wspomaganie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka w wieku przedszkolnym. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Seria Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo”, 3.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły po-licealnej (Dz. U. poz. 356 ze zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

Pobrania

Opublikowane

2024-12-15

Jak cytować

Siemionow, J., & Szewczyk, A. (2024). Formy współpracy przedszkola z rodzicami – doniesienia z badań. Problemy Wczesnej Edukacji, 59(2), 142–158. https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.11

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły