Problematyka pamięci w twórczości Brunona Schulza z perspektywy niemieckiej refleksji pamięcioznawczej

  • Katarzyna Lukas Uniwersytet Gdański

Abstrakt

The author attempts at reconstructing the concept of cultural memory found in Bruno Schulz’ oeuvre. The aim is to show that Schulz, not unlike Thomas Mann, anticipated some theoretical aspects of postmodern memory studies as pursued in Germany since the 1980s. On the one hand, there are striking affinities between Schulz and the art historian Aby Warburg whose ideas of “collective visual memory” and “pathos formulas”, developed until the 1920s, have only recently been rediscovered and acclaimed in the present-day cultural research. On the other hand, Schulz draws on Jung’s depth psychology by referring to the theory of archetypes and the common unconscious. Unlike Warburg’s, Jung’s ideas have been rejected in contemporary German memory studies because of their alleged biologistic flaw. Due to his affinities to both Warburg and Jung, Schulz suggests his own vision of individual and collective memory, which allows for reconciling the “biological” and the “culture-oriented” reflection on collective memory and may be a source of inspiration in today’s research.

Biogram autora

Katarzyna Lukas, Uniwersytet Gdański

Adiunkt w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka monografii: Fremdheit – Gedächtnis – Translation: Interpretationskategorien einer kulturorientierten Literaturwissenschaft (Berlin 2018) i Obraz świata i konwencja literacka w przekładzie. O niemieckich tłumaczeniach dzieł Adama Mickiewicza (Wrocław 2008; wyd. niemieckie: Das Weltbild und die literarische Konvention als Übersetzungsdeterminanten. Adam Mickiewicz in deutschsprachigen Übertragungen, Berlin 2009). Zainteresowania badawcze: literaturoznawstwo polskie i niemieckie, komparatystyka, translatologia oraz problematyka pamięci kulturowej.

Opublikowane
2018-12-03
Jak cytować
Lukas, K. (2018). Problematyka pamięci w twórczości Brunona Schulza z perspektywy niemieckiej refleksji pamięcioznawczej. Schulz/Forum, (12), 72–83. https://doi.org/10.26881/sf.2018.12.06
Dział
[paralele i konteksty]