Johannes Ockeghem (c. 1420–1497) – a Mystic?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/sds.2020.24.07

Keywords:

Johannes Ockeghem, mysticism, devotio moderna, concealed imitation, mass, motet

Abstract

Bardzo często sugerowano, że wyjątkowa twórczości Johannesa Ockeghema była być może odbiciem mistycyzmu łączonego w XV w. z ruchem religijnym znanym jako devotio moderna. Ponieważ jednak trudno to twierdzenie udowodnić, bardzo często zgłaszano do tej teorii zastrzeżenia. Artykuł jest próbą ukazania, że muzyka Ockeghema – mimo swojej oryginalności – ma również wiele cech występujących w utworach innych kompozytorów działających w XV w. Podobnie jak jego rówieśnicy Ockeghem hołdował idei różnorodności jako wiodącej w tamtym czasie zasadzie estetycznej. Stosował także tzw. ukrytą imitację i eksperymentował z niskim rejestrem głosu basowego. Patrząc zatem na twórczość Ockeghema przez pryzmat dzieł innych kompozytorów działających w XV w., jego twórczość wydaje się być dobrym przykładem wszystkich ważnych tendencji i zmian, które były tak charakterystyczne dla kultury muzycznej tamtych czasów.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-12-15

How to Cite

Odoj, W. . (2020). Johannes Ockeghem (c. 1420–1497) – a Mystic?. Medieval Studies, (24), 159–171. https://doi.org/10.26881/sds.2020.24.07

Issue

Section

Artykuły