Johannes Ockeghem (c. 1420–1497) – a Mystic?
DOI:
https://doi.org/10.26881/sds.2020.24.07Keywords:
Johannes Ockeghem, mysticism, devotio moderna, concealed imitation, mass, motetAbstract
Bardzo często sugerowano, że wyjątkowa twórczości Johannesa Ockeghema była być może odbiciem mistycyzmu łączonego w XV w. z ruchem religijnym znanym jako devotio moderna. Ponieważ jednak trudno to twierdzenie udowodnić, bardzo często zgłaszano do tej teorii zastrzeżenia. Artykuł jest próbą ukazania, że muzyka Ockeghema – mimo swojej oryginalności – ma również wiele cech występujących w utworach innych kompozytorów działających w XV w. Podobnie jak jego rówieśnicy Ockeghem hołdował idei różnorodności jako wiodącej w tamtym czasie zasadzie estetycznej. Stosował także tzw. ukrytą imitację i eksperymentował z niskim rejestrem głosu basowego. Patrząc zatem na twórczość Ockeghema przez pryzmat dzieł innych kompozytorów działających w XV w., jego twórczość wydaje się być dobrym przykładem wszystkich ważnych tendencji i zmian, które były tak charakterystyczne dla kultury muzycznej tamtych czasów.