ASYMETRYCZNY WPŁYW RÓŻNYCH RODZAJÓW TRANSPORTU DROGOWEGO NA WZROST GOSPODARCZY W KRAJACH WYSZEHRADZKICH: ANALIZA EMPIRYCZNA PRZY WYKORZYSTANIU MODELU NARDL

Autor

  • Błażej Suproń Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2023.2.03

Słowa kluczowe:

transport drogowy, wzrost gospodarczy, NARDL, efekty asymetryczne, Toda-Yamamoto, przyczynowość

Abstrakt

Współczesna gospodarka polega na efektywnej infrastrukturze transportowej, a transport drogowy towarów odgrywa kluczową rolę w dynamicznym wzroście gospodarczym i handlu. Celem artykułu było zbadanie wpływu poszczególnych rodzajów transportu drogowego na wzrost gospodarczy w krajach Grupy Wyszehradzkiej. W artykule zastosowano model nieliniowego autoregresyjnego rozproszonego opóźnienia (NARDL), aby zbadać asymetryczne oddziaływanie różnych rodzajów transportu na PKB. Badanie wykorzystuje dane kwartalne z lat 2004-2021. Dodatkowo w celu potwierdzenia uzyskanych obserwacji przeprowadzono badanie przyczynowości pomiędzy zmiennymi przy pomocy metody Toda-Yamamoto. Uzyskane wyniki wykazały, że istnieje zarówno symetryczny, jak i asymetryczny wpływ poszczególnych rodzajów transportu na wzrost gospodarczy w badanych krajach. Przewozy międzynarodowe i cross-trade oddziałują symetrycznie na wzrost PKB, natomiast przewozy kabotażowe i krajowe oddziałują asymetrycznie. Wyniki analizy przyczynowości opartej na metodzie Toda-Yamamoto wskazały dwukierunkową przyczynowość pomiędzy pracą przewozową a PKB w transporcie międzynarodowym i krajowym dla Czech i Polski, a także przewozami typu cross-trade dla Polski. Przyczynowość jednokierunkowa została potwierdzona dla przewozów cross-trade w przypadku Czech, Węgier i Słowacji. Na podstawie przeprowadzonej estymacji stwierdzono, że wpływ poszczególnych rodzajów transportu na wzrost gospodarczy jest asymetryczny i zależy od rodzaju przewozów oraz aspektów regionalnych Osiągnięte wyniki mają istotne implikacje dla polityki gospodarczej, umożliwiając dostosowywanie strategii i przepisów w celu wspierania wzrostu gospodarczego na podstawie różnic w oddziaływaniu transportu drogowego na gospodarkę.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ali, Y., Socci, C., Pretaroli, R., & Severini, F. (2018). Economic and environmental impact of transport sector on Europe economy. Asia-Pacific Journal of Regional Science, 2(2), 361-397. https://doi.org/10.1007/s41685-017-0066-9

Berrones-Sanz, L. (2020). Road freight transport in Mexico: production and employment [Autotransporte de carga en México: producción y empleo]. Análisis Económico, 35, 142-172. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2020v35n90/berrones.

Breusch, T. S. (1978). Testing for Autocorrelation in Dynamic Linear Models*. Australian Economic Papers, 17(31), 334-355. https://doi.org/10.1111/j.1467-8454.1978.tb00635.x

Broock, W. A., Scheinkman, J. A., Dechert, W. D., & LeBaron, B. (1996). A test for independence based on the correlation dimension. Econometric Reviews, 15(3), 197-235. https://doi.org/10.1080/07474939608800353

Brown, R. L., Durbin, J., & Evans, J. M. (1975). Techniques for Testing the Constancy of Regression Relationships over Time. Journal of the Royal Statistical Society. Series B (Methodological), 37(2), 149-192.

Engle, R. F. (1982). Autoregressive Conditional Heteroscedasticity with Estimates of the Variance of United Kingdom Inflation. Econometrica, 50(4), 987-1007. https://doi.org/10.2307/1912773

Eurostat. (2022). Road freight transport statistics (p. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_statistics). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_statistics

Gainsborough, M. (2012). Pathways to Sustainable Road Transport: A Mosaic of Solutions. In O. Inderwildi & S. D. King (Eds.), Energy, Transport, & the Environment: Addressing the Sustainable Mobility Paradigm (pp. 167-179). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-2717-8_10

Galstyan, A. (2021). HNWIS INVESTMENTS: TRENDS AND THE CAPACITY TO ATTRACT (VISEGRAD REGION CASE STUDY). The EUrASEANs: Journal on Global Socio-Economic Dynamics, 1(26), Article 1(26). https://doi.org/10.35678/2539-5645.1(26).2021.07-18

Gnap, J., Konečný, V., & Varjan, P. (2018). Research on Relationship between Freight Transport Performance and GDP in Slovakia and EU Countries. NAŠE MORE : Znanstveni Časopis Za More i Pomorstvo, 65(1), 32-39. https://doi.org/10.17818/NM/2018/1.5

Grzelakowski, A. S. (2018). Transport conditions of the global economy. Transport Economics and Logistics, 80, 75-84. https://doi.org/10.26881/etil.2018.80.08

Hatemi-J, A. (2012). Asymmetric causality tests with an application. Empirical Economics, 43(1), 447-456. https://doi.org/10.1007/s00181-011-0484-x

Im, K. S., Pesaran, M. H., & Shin, Y. (2003). Testing for unit roots in heterogeneous panels. Journal of Econometrics, 115(1), 53-74. https://doi.org/10.1016/S0304-4076(03)00092-7

Krawczyk, P., & Kokot-Stępień, P. (2020). The impact of the exchange rate on the financial result of enterprises in the transport sector. Economics and Law. Economics and Law, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.12775/EiP.2020.004.

Limani, Y. (2016). Applied Relationship between Transport and Economy. IFAC-PapersOnLine, 49(29), 123-128. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2016.11.069

Lomachynska, I., Babenko, V., Yemets, O., Yakubovskiy, S., & Hryhorian, R. (2020). Impact Of The Foreign Direct Investment Inflow On The Export Growth Of The Visegrad Group Countries. Studies of Applied Economics, 38(4), Article 4. https://doi.org/10.25115/eea.v38i4.4007

Łącka, I., & Suproń, B. (2021). The impact of COVID-19 on road freight transport: Evidence from Poland. https://doi.org/10.35808/ersj/2431

Ma, Y., Zhu, J., Gu, G., & Chen, K. (2020). Freight Transportation and Economic Growth for Zones: Sustainability and Development Strategy in China. Sustainability, 12(24), Article 24. https://doi.org/10.3390/su122410450

Nkoro, E., & Uko, A. K. (2016). Autoregressive Distributed Lag (ARDL) cointegration technique: Application and interpretation. Journal of Statistical and Econometric Methods, 5(4), 1-3.

Pesaran, M. H., & Shin, Y. (1999). An Autoregressive Distributed-Lag Modelling Approach to Cointegration Analysis. In S. Strøm (Ed.), Econometrics and Economic Theory in the 20th Century: The Ragnar Frisch Centennial Symposium (pp. 371-413). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL521633230.011

Pesaran, M. H., Shin, Y., & Smith, R. J. (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326. https://doi.org/10.1002/jae.616

Pisa, N. (2019). Associated economy-wide effects of transport and logistics clusters. GeoJournal of Tourism and Geosites, 27(4), 1212-1226.

Rajput, S. K. O., Ghumro, N. H., & Anjum, N. (2019). Do exchange rate changes have symmetric or asymmetric effects on international trade integration? Annals of Financial Economics, 14(03), 1950013. https://doi.org/10.1142/S2010495219500131

Shin, Y., Yu, B., & Greenwood-Nimmo, M. (2014). Modelling Asymmetric Cointegration and Dynamic Multipliers in a Nonlinear ARDL Framework. IN R. C. Sickles & W. C. Horrace (Eds.), Festschrift in Honor of Peter Schmidt: Econometric Methods and Applications (pp. 281-314). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-8008-3_9

Suproń, B. (2020). Influence of the mobility package on the functioning of the Polish road transport of goods sector. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, vol. 64, nr 3, 92-106.

Suproń, B., & Łącka, I. (2020). Polish road freight transport in the European Union. Current state and prospects. CeDeWu.

Suproń, B., & Łącka, I. (2023). Research on the Relationship between CO2 Emissions, Road Transport, Economic Growth and Energy Consumption on the Example of the Visegrad Group Countries. Energies, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.3390/en16031340.

Taisarinova, A., Teltayev, B., Loprencipe, G., & Ibragimova, N. (2020). Analysis of enterrelation between economic, road, transport and logistic indicators. NEWS of National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, 2, 162-169. https://doi.org/10.32014/2020.2518-170X.44.

Tarigan, H., Matondang, A. R., Lubis, S., & Sirojuzilam. (2021). The Effect of Road Network and the Freight Transport Operation to the Development of the Region and Welfare of the Society in Langkat Regency. Journal of Physics: Conference Series, 1811(1), 012084. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1811/1/012084

Toda, H. Y., & Yamamoto, T. (1995). Statistical inference in vector autoregressions with possibly integrated processes. Journal of Econometrics, 66(1-2), 225-250.

Varjan, P., Rovňaníková, D., & Gnap, J. (2017). Examining Changes in GDP on the Demand for Road Freight Transport. Procedia Engineering, 192, 911-916. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.06.157

Vigo, D. (2018). Comments on: Disruption management in vehicle routing and scheduling for road freight transport: a review. TOP, 26(1), 25-26. https://doi.org/10.1007/s11750-018-0466-7

Wang, H., Han, J., Su, M., Wan, S., & Zhang, Z. (2021). The relationship between freight transport and economic development: A case study of China. Research in Transportation Economics, 85, 100885. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100885

Opublikowane

2023-12-10 — zaktualizowane 2024-11-19

Wersje

Jak cytować

Suproń, B. (2024). ASYMETRYCZNY WPŁYW RÓŻNYCH RODZAJÓW TRANSPORTU DROGOWEGO NA WZROST GOSPODARCZY W KRAJACH WYSZEHRADZKICH: ANALIZA EMPIRYCZNA PRZY WYKORZYSTANIU MODELU NARDL . Współczesna Gospodarka, 17(2 (41). https://doi.org/10.26881/wg.2023.2.03 (Original work published 10 grudzień 2023)