Pia exercitia w dziewiętnastowiecznych modlitewnikach diecezji chełmińskiej (na wybranych przykładach)
Słowa kluczowe:
modlitewniki polskie, formy pobożności ludoweAbstrakt
Polskie modlitewniki z XIX w., określane jako druki dewocyjne i śpiewniki, zawierały różne formy pia exercitia. Każda dewocyjna publikacja obejmowała różne antologie pieśni, modlitw i nabożeństw. Modlitewniki dawnej diecezji chełmińskiej zawierały również zbiory modlitewne, które były unikatowe w stosunku do innych polskich publikacji XIX w. W szczególności śpiewnik wydany w Pelplinie podawał obszerne Sposoby słuchania mszy świętej. Różnorodność sposobów uczestniczenia we mszy jest dowodem na żywotność pobożności wiernych w diecezji chełmińskiej.
Downloads
Bibliografia
litanii (2012), oprac. J.L. Kontkowski, Kraków.
Droga do Nieba, czyli Rozpamiętywanie męki P. Jezusowéj i innych Tajemnic św. w pobożnej pielgrzymce po Kalwaryi i przy mieście Wejherowie z przydatkiem niektórych pieśni i modlitw nabożnych (1866), wyd. 5 popr., Pelplin.
Hochleitner J., Scheer I. (1998), Obrońca przed wylewami rzek. Niezwykłe dzieje życia i kultu świętego Jana Nepomucena, Elbląg – Świdnica.
Jakiel E. (2013), Modlitwy przy konających w polskich modlitewnikach rzymskokatolickich XIX wieku, „Język – Szkoła – Religia” t. 8, nr 1 i 2.
Jakiel E. (2016), Introdukcja do religijnej literatury użytkowej, „Studia Gdańskie” t. XXXVIII.
Jan Paweł II (2000), Vicesimus quintus annus, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/vicesimus_quintus.html.
Kaczorowski R. (2009), Msze per annum (I–V) ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” opublikowanego w 1871 roku w Pelplinie, „Studia Gdańskie” t. XXIV.
Kępka I. (2005), Modlitewniki Kalwarii Wejherowskiej (1785–1901). Słownictwo i frazeologia, Gdańsk.
Książeczka do nabożeństwa na cześć Najświętszéj Maryi Panny nieustającéj pomocy. Z dodatkiem modlitwy św. Alfonsa. Napisana przez księdza ze zgromadzenia najść. Zbawiciela (1892), wyd. 2, Grudziądz.
Nadolski B. (2006), Leksykon liturgii, Poznań.
Officium codzienne z różnemi nabożeństwami ku większey czci Bogu i matki iego niepokalane poczęcy, takie inszych Świętych Patronow krótko zebrane i dla wygody Chrześcijansky z różnemi przydatkami odnowione (1833), Kwidzyn.
Ratajczak W. (2018), Modlitewniki polskie różnych wyznań XIX wieku. Bibliografia (t. 1 i 2), Warszawa.
Ratajczak W. (2019), Polskie modlitewniki różnych wyznań XIX wieku. Studium bibliologiczne, Warszawa.
Sobeczko H.J. (2003), Relacja między pobożnością ludową i liturgią, w: Liturgia i pobożność ludowa, red. ks. W. Nowak, Olsztyn.
Stefański J. (1986), Miejsce i rola pia exercitia w służbie Bożej, „Studia Theologica Varsaviensia” 24/2.
Zbiór pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego (1886), wyd. 2, Pelplin.
Zimoń D. (2008), Uczestnictwo wiernych we mszy świętej na ziemiach polskich w XIX wieku w świetle modlitewników i podręczników liturgicznych. Studium historyczno-liturgiczne, Katowice.
Żurański D. (2004), Sanktuaria Maryjne Diecezji Toruńskiej: sanktuarium Matki Bożej Łąkowskiej w Nowym Mieście Lubawskim, „Niedziela” nr 36.