Bóg – człowiek – przyroda. Refleksje Janusza Stanisława Pasierba
Abstrakt
W artykule przedstawiono refleksje i spostrzeżenia współczesnego polskiego teologa, historyka sztuki i poety Janusza Stanisława Pasierba (1929–1993) na temat relacji Bóg – człowiek – natura. W europejskim kręgu cywilizacyjnym relacja człowiek – przyroda kształtowała się pod wpływem antropocentrycznego paradygmatu. Pod wpływem tego ostatniego jednostka ludzka rozluźniała więzy ze środowiskiem przyrodniczym, którego była organiczną cząstką. Wyobcowujący się ze swego naturalnego środowiska człowiek stawał wobec niego na pozycji eksploratora. Zapominał o tym, że degradacja przyrody jest w jakimś sensie także jego degradacją. Pasierb prezentuje człowieka zarówno w wymiarze stworzenia całkowicie należącego do świata, w którym funkcjonuje, jak i bytu wyraźnie go przekraczającego, zwłaszcza w jego wymiarze duchowym. Jest to następstwem specjalnej interwencji Boga w jego ukonstytuowanie, jak też możliwości zawartych w samej jednostce ludzkiej, które od zawsze samodzielnie rozwija.
Downloads
Bibliografia
Być chrześcijaninem dziś, red. M. Rusecki, Lublin 1992.
Czarkowski J., Oblicza personalizmów. Konfrontacja antropologii filozoficznej E. Mouniera i P. Teilharda de Chardin, Toruń 1994.
Frossard A., Człowiek i jego pytania, Kielce 1994.
Frossard A., Słuchaj, Izraelu!, Warszawa 1995.
Górski A., Rzecz o nadziei, Warszawa 1962.
Hegel G. W. F., Pisma wczesne z filozofii religii, Kraków 1999.
Heller M., Wieczność, czas, kosmos, Kraków 1995.
Hollis Ch., Newman a świat współczesny, Warszawa 1987.
Hope and the Future of Man, ed. E. H. Cousins, London 1973.
Hryniewicz W., Chrześcijaństwo nadziei. Przyszłość wiary i duchowości chrześcijańskiej, Kraków 2002.
Jaroszewski T. M., Osobowość i wspólnota, Warszawa 1970.
Koprowski P., Pozytywista, ale jaki? Światopogląd Iwana Turgieniewa w latach 1848-1883, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2009.
Lubac H. de, Katolicyzm, Kraków 1961.
Maliński M., Nasz chleb powszedni, Wrocław 1991.
Merton T., Siedmiopiętrowa góra, Poznań 2010.
Mroczkowski I., Osoba i cielesność. Moralne aspekty teologii ciała, Płock 1994.
Nadolski B., Liturgika, t. 2, Liturgia i czas, Poznań 1991.
Nossol A., Chrystologia Karla Bartha. Wpływ na współczesną chrystologię katolicką, Lublin 1979.
Pasierb J. S., Czas otwarty, Pelplin 1992.
Pasierb J. S., Gałęzie i liście, Pelplin 2002.
Pasierb J. S., Od kaznodziejstwa do homilii, Pelplin 1984.
Pasierb J. S., Pionowy wymiar kultury, Kraków 1983.
Pasierb J. S., Skrzyżowanie dróg, Pelplin 2002.
Pasierb J. S., Od kaznodziejstwa do homilii, Pelplin 1984.
Pittenger N., Christology Reconsidered, London 1970.
Platon, Państwo, ks. VII, Warszawa 1958.
Płużański T., Człowiek między ziemią a niebem, Warszawa 1977.
Płużański T., Teilhard de Chardin, Warszawa 1988.
Ratzinger J., Tajemnica Jezusa Chrystusa, Kielce 1994.
Rogowski R. E., Jak Jakub z Aniołem, Wrocław 1996.
Seweryniak H., Antropologia i teologia fundamentalna. Studium antropologii teologiczno-fundamentalnej Wolfharta Pannenberga, Płock 1993.
Teilhard de Chardin P., Człowiek. Struktura i kierunki ewolucji grupy zoologicznej ludzkiej, Warszawa 1967.
Teilhard de Chardin P., Pisma, t. 1 (Człowiek i inne pisma), Warszawa 1984.
Tischner J., Miłość niemiłowana, Kraków 1993.
Węcławski T., Sieć. Wyprawa pierwsza: pytanie o Jezusa, Kraków 1997.
Włodarski S., Siedem soborów ekumenicznych, Warszawa 1969.
Ziółkowski Z., Najtrudniejsze stronice Biblii, Warszawa 1994.
Życiński J., Teizm i filozofia analityczna, t. 2, Kraków 1988.