Młody człowiek wobec sztuki na lekcjach języka polskiego. Czytanie wierszy o zabytkach ks. J.S. Pasierba na lekcjach języka polskiego w szkole – kilka pomysłów dydaktycznych

Autor

  • Aneta Lewińska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/jsr.2020.15.08

Słowa kluczowe:

J.S. Pasierb, czytanie kontekstowe, wiersze o zabytkach, szkoła

Abstrakt

W poezji ks. J.S. Pasierba znaczące miejsce zajmują wiersze nawiązujące do dzieł sztuki – i zwłaszcza te wiersze warto wprowadzić na lekcje języka polskiego, stwarzają one bowiem okazję do lektury kontekstowej, wprowadzają ucznia w świat dziedzictwa światowej kultury.

Przedstawione w artykule pomysły dydaktyczne zachęcają do czytania kontekstowego utworów Koloseum i estetyka grupy Laookona. Nie prowadzą do wyczerpującej i całościowej analizy przywołanych wierszy, ale mogą stać się inspiracją dla nauczycieli polonistów. Dają możliwość wykorzystania potencjału młodego człowieka i otwierają nauczyciela i ucznia na wiele możliwości interpretacyjnych, wywołują potrzebę sięgania do wielu innych tekstów kultury, służą kształtowaniu prawdziwej erudycji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bednarek A. (b.r.), Młodzież w muzeum wpatrzona w smartfony zamiast w Rembrandta. Opis naszych czasów? Łatwo wydajemy oskarżenia!, https://gadzetomania.pl/56654,mlodziez-w-muzeum-wpatrzona-w-smartfony-zamiast-w-rembrandta-opis-naszych-czasow-latwo-wydajemy-oskarzenia.

Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl.

Lewińska A., Rogowska-Cybulska E. (2016), Uczeń wobec intertekstualności poezji (na przykładzie wiersza Janusza Stanisława Pasierba Sykstyna), „Język – Szkoła – Religia” nr 1.

Lewińska A., Rogowska-Cybulska E. (2017), Czy tylko niebo spamięta? Konteksty interpretacyjne w szkolnej lekturze Cmentarzy nad Dunajcem Janusza St. Pasierba, „Język – Szkoła – Religia” nr 4.

Lewińska A., Rogowska-Cybulska E. (2019), O lekturze wiersza „Ta sama płyta” Janusza St. Pasierba na lekcjach języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 1.

[NKJP] Narodowy Korpus Języka Polskiego, http://www.nkjp.uni.lodz.pl.

Pasierb J.S. (1993), Obrót rzeczy. Rok 1991, Poznań.

Pasierb J.S. (1998), Poezje wybrane, Warszawa.

Pasierb, J.S. (1988), Wnętrze dłoni, Łódź.

Peroń M. (2014), „Poetyckie dyptyki” w poezji Janusza St. Pasierba, „Colloquia Litteraria” nr 1.

[PP] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

[SJP] Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl.

[WSJP] Wielki słownik języka polskiego, https://www.wsjp.pl.

Żylińska M. (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń.

Pobrania

Opublikowane

2020-03-23 — zaktualizowane 2020-03-23

Jak cytować

Lewińska, A. (2020). Młody człowiek wobec sztuki na lekcjach języka polskiego. Czytanie wierszy o zabytkach ks. J.S. Pasierba na lekcjach języka polskiego w szkole – kilka pomysłów dydaktycznych. Język – Szkoła – Religia, 15, 101–111. https://doi.org/10.26881/jsr.2020.15.08

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki