Moja Polska – moja Anglia. Rozważania na marginesie lektury Marcina Kozery Marii Dąbrowskiej w kontekście współczesnej emigracji do Wielkiej Brytanii

Autor

  • Agnieszka Rypel Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.13

Słowa kluczowe:

emigracja, tożsamość narodowa, integracja, asymilacja, separacja, marginalizacja

Abstrakt

Problem przedstawiony w artykule dotyczy sytuacji współczesnej polskiej emigracji żyjącej przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Tekst koncentruje się głównie na trudnym procesie odkrywania i kształtowania własnej tożsamości narodowej oraz indywidualnych więzi z Polską i krajem osiedlenia. Punktem wyjścia rozważań jest opowiadanie Marii Dąbrowskiej Marcin Kozera z 1927 r. Kryzys tożsamości głównego bohatera tej opowieści konfrontowany jest ze strategiami budowania własnej tożsamości przez współczesnych młodych emigrantów. Żyją oni zazwyczaj w kulturze trzeciego miejsca, czyli pomiędzy kulturą kraju pochodzenia a kulturą kraju goszczącego. Z tego powodu emigranci mają prawo do indywidualnego, różnorodnego rozumienia i poczucia polskości.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Achtelik A., Cudak R., Krzyżyk D., Mazur J., Niesporek-Szamburska B., Ożóg K., Pawłowski A., Praszałowicz D., Seretny A., Szul R., Tambor A., Zgółka T. (2018), Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.

Bielecki J. (2020), Ilu Polaków mieszka w wielkiej Brytanii. Daleko do miliona, „Rzeczpospolita”, https://www.rp.pl/Brexit/312029869-Ilu-Polakowmieszka-w-Wielkiej-Brytanii-Daleko-do-miliona.html.

Broszkiewicz W. (2013), Kapitał kulturowy członków peryferyjnego regionu w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym. Na przykładzie wyników badań uczniów gimnazjów podkarpackich, „Konteksty Społeczne” t. 1 (2).

Chmielewska I., Panuciak A., Strzelecki P. (2019), Polacy pracujący za granicą w 2018. Raport z badania, Warszawa, Polacy pracujący za granicą w 2018 r. Raport z badania, Warszawa, https://www.nbp.pl/publikacje/migracyjne/polacy_pracujacy_za_granica_2018.pdf?fbclid=IwAR1gK_x0QaE461azYn6YMxIxFd0ao_BhZVe8k-eNy3kDm71okQeTmaEvV9o.

Dąbrowska M. (1972), Marcin Kozera. Wilczęta z czarnego podwórza, Warszawa.

Eade J., Drinkwater S., Garapich M.P. (2006), Polscy migranci w Londynie – klasa i etniczność, Polskojęzyczne sprawozdanie z badań, tłum. A. Galasińska, M. Łukasiuk, https://www.academia.edu/2856131/Polscy_migranci_w_Londynie_klasa_spo%C5%82eczna_i_etniczno%C5%9B%C4%87.

Kramsch C. (1995), Contex and Culture in language Teaching, Oxford.

Lewiński P. (2014), Polskie mity i stereotypy, w: Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz, Poznań.

Program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej. Język polski. Klasy V–VIII (1971), Warszawa.

Rypel A. (2012), Edukacyjny wymiar dyskursu edukacyjnego. Na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918–2010, Bydgoszcz.

Rypel A. (2013), Polska tożsamość narodowa czy etniczna? Rozważania na temat podstawy programowej dla uczniów uczących się za granicą, w: Język – Wielokulturowość – Tożsamość, red. M. Pająkowska, A. Paluszak-Bronka, K. Kołatka, Bydgoszcz.

Szpociński A. (2002), Nowoczesność i ponowoczesność – typy kultur wpisane w podręczniki języka polskiego dla gimnazjów, w: Ocena podręczników gimnazjalnych języka polskiego, red. E. Chałasińska, Warszawa.

Świątkiewicz W. (2000), Wokół socjologicznej koncepcji kapitału kulturowego, w: Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, red. M.S. Szczepański, Tychy.

Tync S., Gołąbek J. (1936), Czytanki polskie dla IV klasy szkół powszechnych I stopnia, kurs C, Lwów – Warszawa.

Winnicki Z.J. (2017), Europa Środkowa czy Europa Środkowo-Wschodnia? Europejskie kręgi cywilizacyjne, „Wschodnioznawstwo” 11.

Wróblewska-Pawlak K. (2004), Język – tożsamość – imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Rypel, A. (2021). Moja Polska – moja Anglia. Rozważania na marginesie lektury Marcina Kozery Marii Dąbrowskiej w kontekście współczesnej emigracji do Wielkiej Brytanii. Język – Szkoła – Religia, 16, 171–187. https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.13

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki