Fonologiczne aspekty diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami wymowy – uwagi wstępne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.17

Słowa kluczowe:

sprawności fonologiczne, procesy fonologiczne, zaburzenia wymowy, diagnoza logopedyczna

Abstrakt

Dzieci z zaburzeniami wymowy stanowią najliczniejszą grupę odbiorców terapii logopedycznej.
Jest to grupa wewnętrznie niejednorodna, ponieważ trudności artykulacyjne mogą obejmować różne liczby głosek oraz występować na tle zróżnicowanej etiologii, która może wykraczać poza aspekty związane z budową i funkcjami aparatu mowy, m.in. z ograniczoną ruchomością i sprawnością języka czy wadą zgryzu. Artykuł przedstawia syntetyczną analizę kluczowych powodów, dla których warto badać sprawności fonologiczne dzieci z zaburzeniami wymowy, a także przyglądać się wzorcom popełnianych błędów artykulacyjnych w ich wypowiedziach. Szczególną uwagę zwrócono na etiologię zaburzeń wymowy, powiązanie kompetencji fonologicznych z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz na proces diagnozowania sprawności realizacyjnych, który poza jednowyrazowymi testami artykulacyjnymi powinien obejmować analizę spontanicznych wypowiedzi dziecka.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Trębacz-Ritter, A., & Krasowicz-Kupis, G. (2025). Fonologiczne aspekty diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami wymowy – uwagi wstępne. Niepełnosprawność, (55-56), 286–297. https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.17

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora