Rola dziadków w rozwoju dziecka niesłyszącego
DOI:
https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.054.12297Słowa kluczowe:
dziadkowie, babcie, rola w rodzinie, niesłyszący wnukAbstrakt
Artykuł ma charakter empiryczny. Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak postrzegają realizowane przez siebie role dziadkowie i babcie wnuków niesłyszących? W badaniu wzięło udział 109 osób starszych, które są babciami (54 osoby) i dziadkami (55 osób). Badania miały charakter eksploracyjny. Analiza materiału empirycznego pozwoliła zdiagnozować reakcje dziadków i babć na uzyskaną diagnozę uszkodzenia słuchu ich wnuka. Ponadto osoby starsze zaprezentowały funkcje wykonywane w rodzinie, a także przyczyny, które utrudniały im wykonywanie powyższych funkcji, i wskazały konsekwencje uszkodzenia słuchu dla rozwoju dziecka. Dziadkowie i babcie również podkreślali potrzebę wielowymiarowego wsparcia społecznego, dostosowanego do ich możliwości i dostosowanego do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych niesłyszącego wnuka.
Downloads
Bibliografia
Bengston V.L. (1985), Diversity and symbolism in grandparent roles [w:] V.L. Bengtson, J.F. Robertson (eds.), Grandparenthood Beverly Hills, CA: Sage: 11-26.
Bristor M.W. (2003), Individuals and family systems in their environments, Dubuque, IA: Kendall/ Hunt.
Buszman K., Brandt A. (2015), Różne oblicza starości i międzypokoleniowych relacji rodzinnych z perspektywy dorosłych wnuków, Społeczeństwo i Edukacja, 17(2): 79-91.
McNee Chelsea M., Jackson Carla W. (2012), The Experiences and Involvement of Grandparents in Hearing Detection and Intervention, Topics in Early Childhood Special Education, 32(2): 122-128, Hammill Institute on Disabilities.
Dyczewski L. (2002), Więź między pokoleniami w rodzinie, TN KUL, Lublin.
King V., Elder G.H. (1998), Perceived self-efficacy and grandparenting, Journal of Gerontology: Social Sciences, 53, 249-257.
Kułaczkowski J. (2010), Pedagogika rodziny [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
Linville P. (1987), Self complexity as a cognitive buffer against stress related illness and depression, Journal of Personality and Social Psychology, 52 (4): 663-676.
Luterman D.M. (1987), Deafness in the family, MA: College Hill, Boston.
Smith P.K., Drew L., M. (2004), Grandparents' Role in Family Systems with a Deaf Child: An Exploratory Study, American Annales of the Deaf, 143(3): 260-267.
Morton Diane D. (2000), Beyond parent education: The impact of expended family dynamics in deaf education, American Annals of the Deaf, 145(4): 359-365.
Nowicka A. (2008), Starość jako faza życia człowieka [w:] A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków: 17-26.
Nybo W.L., Scherman A., Freeman P.L. (1998), Grandparents' role in family systems with a deaf child: An exploratory study, American Annals of the Deaf, 143(3): 260-267.
Pieńkos M. (2015), Dziadkowie w wychowaniu wnuków na podstawie opinii osób młodych i starszych, Forum Pedagogiczne, 2: 279-289.
Steuden S. (2011), Psychologia starzenia się i starości, PWN, Warszawa.
Wawrzyniak J.K. (2011), Opiekuńczo-wychowawcza rola dziadków w rodzinie, Pedagogika Rodziny, 1/2: 95-103.
Zaidman-Zait A. (2007), Parenting a child with a cochlear implant: A critical incident study, Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(2): 221-241.
Zięba-Kołodziej B. (2012), Rola dziadków w życiu rodziny [w:] D. Serdyńska (red.), Uczestnictwo społeczne w średniej i późnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz: 138-151.