Kontakty młodzieży polskiej i ukraińskiej z rówieśnikami z niepełnosprawnością w szkole a jej gotowość do integracji edukacyjnej

Autor

  • Zdzisław Kazanowski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

gotowość integracyjna, rówieśnicy z niepełnosprawnością, uczeń z niepełnosprawnością w szkole, kontakty z osobami z niepełnosprawnością

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań gotowości integracyjnej młodzieży polskiej i ukraińskiej. Analiza uwzględnia kontakty badanych uczniów z rówieśnikami z niepełnosprawnością na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Wyniki badań ujawniają istotne statystycznie różnice między badanymi grupami narodowymi. Młodzież ukraińska uzyskała w wielu obszarach wyższe natężenie gotowości integracyjnej niż młodzież polska. Interesujące jest także ustalenie, iż w przypadku młodzieży ukraińskiej wysokość tego natężenia nie jest różnicowana przez posiadanie doświadczeń integracyjnych, podczas gdy w przypadku młodzieży z Polski takie doświadczenia sprzyjają różnicowaniu badanej gotowości.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałdys P., Piątek P. (2017), Społeczeństwa na rozdrożu. Polska i Ukraina w latach 1989 – 2017 [w:] P. Bałdys, K. Piątek (red.), Społeczeństwa na rozdrożach. Polska i Ukraina wobec wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe AT-H w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała, 12–36.

Hassanein E.E.A. (2015), Inclusion, Disability and Culture, Studies In Inclusive Education, 28, Rotterdam–Boston–Taipei, Sense Publishers.

Husak P., Bielkina-Kowalczuk H. (2014), Inkluzja jako forma nauczania dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, Studia i Prace Pedagogiczne, 1: 143–150.

Kazanowski Z. (2018a), Skala gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością – propozycja narzędzia, Edukacja – Technika – Informatyka, 23(1): 225–230.

Kazanowski Z. (2018b), Demograficzne uwarunkowania gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością, Edukacja – Technika - Informatyka, 23(1): 231–236.

Kazanowski Z., Martyniuk T. (2019), Kontakty z niepełnosprawnymi rówieśnikami w szkole podstawowej a gotowość młodzieży polskiej i ukraińskiej do integracji edukacyjnej, Edukacja – Technika – Informatyka, 30(4): 104–109.

Loreman T., McGhie-Richmond D., Kolupayeva A., Taranchenko O., Mazin D., Crocker C., Petryshyn R. (2016), A Canada-Ukraine collaborative initiative for introducing inclusive education for children with disabilities in Ukraine: participant perspectives, School Effectiveness and School Improvement, 27(1): 24–44.

Pacewicz P., Zacharuk K. (2017), Reforma edukacji w Ukrainie. Szanse i zagrożenia, https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2017/05/reforma-edukacji-w-ukrainieszanse-i-zagrozenia.pdf (dostęp: 20.11.2019).

Phillips S.D. (2009), Civil Society and Disability Rights in Post-Soviet Ukraine: NGOs and Prospects for Change, Indiana Journal of Global Legal Studies, 16(1): 275–291.

Placówki Oświatowe na Ukrainie. Informator (2015), Fundacja Wolność i Demokracja, Warszawa.

Raver S.A., Kolchenko K. (2007), Inclusion of school-age children with disabilities in Ukraine, Childhood Education, 83(6): 370–373.

Sadowski I. (2014), Współczesne spojrzenie na instytucje: ewolucja pojęć, problem modelu aktora i poziomy analizy instytucjonalnej, Przegląd Socjologiczny, 63(3): 89–114.

Tkaczenko O. (2017), Edukacja inkluzyjna w Polsce – pytania i odpowiedzi, Nasz Wybór, http://pl.naszwybir.pl/edukacja-inkluzyjna-polsce-pytania-odpowiedzi/ (dostęp: 17.11. 2018).

Walkowska W., Gąsiorowski B. (2014), Założenia i bariery kształcenia integracyjnego, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 18(1): 107–121.

Winogradow Z. (2017), Dlaczego USA spodobała się nowa ukraińska reforma, https://pl.sputniknews.com/opinie/201709286361998-sputnik-usa-ukraina-reforma-szkolnictwa/ (dostęp: 20.11.2019).

Pobrania

Opublikowane

2020-03-17

Jak cytować

Kazanowski, Z. (2020). Kontakty młodzieży polskiej i ukraińskiej z rówieśnikami z niepełnosprawnością w szkole a jej gotowość do integracji edukacyjnej. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (37), 166–185. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5648