Interactions of Polish and Ukrainian youth with peers with disabilities at school and their readiness for educational integration

Authors

  • Zdzisław Kazanowski Maria Curie-Sklodowska University

Keywords:

integration readiness, peers with disabilities, student with disabilities at school, interactions with people with disabilities

Abstract

The article presents findings of the study on the integration readiness among Polish and Ukrainian youth. Interactions of surveyed students with their peers with disabilities at earlier educational stages have been taken into account in the analysis. Study findings reveal statistically significant differences between the studied national groups. In many areas, Ukrainian youth obtained a higher level of integration readiness in comparison to their Polish counterparts. Interestingly, it has been also found that in the case of Ukrainina youth, the level of intergration readiness is not differentiated by having integration experiences, whereas for young people from Poland, such experiences are conducive to differentiation of the studied readiness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bałdys P., Piątek P. (2017), Społeczeństwa na rozdrożu. Polska i Ukraina w latach 1989 – 2017 [w:] P. Bałdys, K. Piątek (red.), Społeczeństwa na rozdrożach. Polska i Ukraina wobec wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe AT-H w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała, 12–36.

Hassanein E.E.A. (2015), Inclusion, Disability and Culture, Studies In Inclusive Education, 28, Rotterdam–Boston–Taipei, Sense Publishers.

Husak P., Bielkina-Kowalczuk H. (2014), Inkluzja jako forma nauczania dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, Studia i Prace Pedagogiczne, 1: 143–150.

Kazanowski Z. (2018a), Skala gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością – propozycja narzędzia, Edukacja – Technika – Informatyka, 23(1): 225–230.

Kazanowski Z. (2018b), Demograficzne uwarunkowania gotowości młodzieży do integracji szkolnej z rówieśnikami z niepełnosprawnością, Edukacja – Technika - Informatyka, 23(1): 231–236.

Kazanowski Z., Martyniuk T. (2019), Kontakty z niepełnosprawnymi rówieśnikami w szkole podstawowej a gotowość młodzieży polskiej i ukraińskiej do integracji edukacyjnej, Edukacja – Technika – Informatyka, 30(4): 104–109.

Loreman T., McGhie-Richmond D., Kolupayeva A., Taranchenko O., Mazin D., Crocker C., Petryshyn R. (2016), A Canada-Ukraine collaborative initiative for introducing inclusive education for children with disabilities in Ukraine: participant perspectives, School Effectiveness and School Improvement, 27(1): 24–44.

Pacewicz P., Zacharuk K. (2017), Reforma edukacji w Ukrainie. Szanse i zagrożenia, https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2017/05/reforma-edukacji-w-ukrainieszanse-i-zagrozenia.pdf (dostęp: 20.11.2019).

Phillips S.D. (2009), Civil Society and Disability Rights in Post-Soviet Ukraine: NGOs and Prospects for Change, Indiana Journal of Global Legal Studies, 16(1): 275–291.

Placówki Oświatowe na Ukrainie. Informator (2015), Fundacja Wolność i Demokracja, Warszawa.

Raver S.A., Kolchenko K. (2007), Inclusion of school-age children with disabilities in Ukraine, Childhood Education, 83(6): 370–373.

Sadowski I. (2014), Współczesne spojrzenie na instytucje: ewolucja pojęć, problem modelu aktora i poziomy analizy instytucjonalnej, Przegląd Socjologiczny, 63(3): 89–114.

Tkaczenko O. (2017), Edukacja inkluzyjna w Polsce – pytania i odpowiedzi, Nasz Wybór, http://pl.naszwybir.pl/edukacja-inkluzyjna-polsce-pytania-odpowiedzi/ (dostęp: 17.11. 2018).

Walkowska W., Gąsiorowski B. (2014), Założenia i bariery kształcenia integracyjnego, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 18(1): 107–121.

Winogradow Z. (2017), Dlaczego USA spodobała się nowa ukraińska reforma, https://pl.sputniknews.com/opinie/201709286361998-sputnik-usa-ukraina-reforma-szkolnictwa/ (dostęp: 20.11.2019).

Published

2020-03-17

How to Cite

Kazanowski, Z. (2020). Interactions of Polish and Ukrainian youth with peers with disabilities at school and their readiness for educational integration . Disability , (37), 166–185. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5648

Most read articles by the same author(s)