Paradygmaty dydaktyki i ich implikacje dla pedagogiki specjalnej – odsłona druga

Autor

  • Amadeusz Krause Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

paradygmaty dydaktyki, konstruktywizm, dydaktyka humanistyczna, dydaktyka specjalna, metoda ośrodków pracy, indywidualizacja kształcenia

Abstrakt

Tekst jest drugą odsłoną rozważań o paradygmatach dydaktyki i ich implikacjach dla pedagogiki specjalnej. Autor tym razem analizuje konstruktywistyczno-interpretatywne paradygmaty dydaktyki i poszukuje ich śladów w kształceniu dzieci z niepełnosprawnością. W dorobku dydaktyki specjalnej wskazano elementy powiązane z założeniami konstruktywistów. Zwrócono uwagę na potencjał metody ośrodków pracy oraz na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną dla edukacji włączającej. Z perspektywy nowych wyzwań edukacyjnych jakie stoją przed pedagogiką specjalną, konstruktywizm jawi się jako istotna szansa korzystnej zmiany dydaktycznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Głodkowska J. (2012), Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Głodkowska J. (2017), Dydaktyka specjalna, od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa. Kirejczyk K. (red.) (1981), Upośledzenie umysłowe – Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2019), Teorie kształcenia [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus Stańska D. (2009), Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2019), Paradygmaty dydaktyki i ich implikacje dla pedagogiki specjalnej – odsłona pierwsza, Niepełnosprawność, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 33.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Marcinkowska B. (2010), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne [w:] J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Marek-Ruka M. (2010), Metoda ośrodków pracy – źródła, założenia, realizacja [w:] J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mucha K., Stalmach-Tkacz A., Wosianek J. (2011), Oto, ja. Program nauczania edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem procesów indywidualizacji w kształceniu, MAC Edukacja, Kielce.

Sadowska S. (2019), Kształcenie na pierwszym etapie edukacyjnym jako problem pedagogiki specjalnej – wielogłos prac pedagogicznych i nauczycielskich koncepcji kształcenia z reformą w tle [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Mróz, U. Gembara (red.), (Nie)Nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Śliwerski B. (2020), (Kontr-)rewolucja oświatowa, studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-16

Jak cytować

Krause, A. . (2020). Paradygmaty dydaktyki i ich implikacje dla pedagogiki specjalnej – odsłona druga. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (40), 57–69. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5836