Didactic paradigms and their implications for computational pedagogy – second presentation

Authors

  • Amadeusz Krause University of Gdańsk

Keywords:

didactic paradigms, constructivism, humanistic didactics, special didactics, work center method, individualization of education

Abstract

The text is the second presentation of considerations on the paradigms of didactics and their implications for special education. This time the author analyzes the constructivist – interpretative paradigms of didactics and searches for their traces in the education on children with disabilities. Elements related to the constructivists’ assumptions were indicated in the achievements of special didactics. Attention was paid to the potential of the method of work centers and the individualization of the education process, crucial for inclusive education. From the perspective of the new educational challenges that special education faces, constructivism appears to be an essential chance of a favorable didactic switch

Downloads

Download data is not yet available.

References

Głodkowska J. (2012), Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Głodkowska J. (2017), Dydaktyka specjalna, od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa. Kirejczyk K. (red.) (1981), Upośledzenie umysłowe – Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2019), Teorie kształcenia [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klus Stańska D. (2009), Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2019), Paradygmaty dydaktyki i ich implikacje dla pedagogiki specjalnej – odsłona pierwsza, Niepełnosprawność, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 33.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Marcinkowska B. (2010), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne [w:] J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Marek-Ruka M. (2010), Metoda ośrodków pracy – źródła, założenia, realizacja [w:] J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mucha K., Stalmach-Tkacz A., Wosianek J. (2011), Oto, ja. Program nauczania edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem procesów indywidualizacji w kształceniu, MAC Edukacja, Kielce.

Sadowska S. (2019), Kształcenie na pierwszym etapie edukacyjnym jako problem pedagogiki specjalnej – wielogłos prac pedagogicznych i nauczycielskich koncepcji kształcenia z reformą w tle [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Mróz, U. Gembara (red.), (Nie)Nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Śliwerski B. (2020), (Kontr-)rewolucja oświatowa, studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Published

2020-06-16

How to Cite

Krause, A. (2020). Didactic paradigms and their implications for computational pedagogy – second presentation. Disability , (40), 57–69. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5836