„Mój syn ma autyzm” – analiza narracji ojca

Autor

  • Anida Szafrańska Uniwersytet Śląski Katowice

Słowa kluczowe:

zaburzenia ze spektrum autyzmu, dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rodzice dziecka ze spektrum autyzmu, ojcostwo, doświadczenia ojcostwa, doświadczenia ojca dziecka ze spektrum autyzmu

Abstrakt

Ojcostwo jest ważnym wydarzeniem w życiu mężczyzny. Może być doświadczeniem niezwykle satysfakcjonującym, rozwijającym, a także stresującym, zwłaszcza gdy dotyczy dziecka z zaburzeniami rozwoju. Jak wskazują badania skutki posiadania dziecka z ASD, podobnie jak samo zaburzenie, są wieloaspektowe, złożone i obciążające, wpływając na wszystkie obszary funkcjonowania rodziców i rodziny. Ostatnie lata przyniosły wzrost zainteresowania doświadczeniami ojców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Liczba badań prowadzonych w paradygmacie ilościowym, jak i jakościowym wzrasta. Ojcowie coraz częściej angażują się w opiekę i wychowanie dziecka, co pozwala im lepiej poznać potrzeby i możliwości dziecka. Artykuł to doniesienie z badań, którego celem było poznanie doświadczeń ojca dziecka z ASD.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Burrell A., Ives J., Uwin G. (2017), The Experiences of Fathers Who Have Offspring with Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders, 47: 1135–1147.

Corcoran J, Berry A, Hill S. (2015), The lived experience of US parents of children with autism spectrum disorders: a systematic review and meta-synthesis, Journal of Intellectual Disabilities, 19(4): 356–366.

DePape A.M., Lindsay S. (2015), Parents' experiences of caring for a child with autism spectrum disorder, Qualitative Health Research, 25(4): 569–583.

Gosztyła T. (2017), Ojcowie dzieci z autyzmem w relacjach rodzinnych i terapeutycznych, Głos – Język – Komunikacja, t. 4: 31–39.

Gudkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych [w:] Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Knoll N., Schwarzer R. (2004) Prawdziwych przyjaciół … Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lashewicz B.M., Shipton L., Lien K. (2019), Meta – synthesis of fathers’ experiences raising children on the autism spectrum, Journal of Intellectual Disabilities, 23(1): 117–131, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1744629517719347 (dostęp: 22.04.2021).

Meadan H., Stoner J.B. Angell M. E. (2015), Fathers of children with autism: perceived roles, responsibilities, and support needs, Early Child Development and Care, 185, 10: 1678–1694.

Paynter J., Davies M., Beamish W. (2018), Recognising the “forgotten man”: Fathers’ experiences in caring for a young child with autism spectrum disorder, Journal of Intellectual & Developmental Disability, 43, 1: 112–124.

Pisula E. (2015), Rodzice dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pisula E., Banasiak A. (2020), Empawerment in Polish fathers of children with autism and Down syndrome: the role of social support and coping with stress – a preliminary repport, Journal of Intellectual Disability Research, 64, 6: 434–441.

Płatos M. (red) (2016), Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Warszawa.

Potter C.A. (2016), I accept my son for who he is - he has incredible character and personality. Fathers’ positive experiences of parenting children with autism, Disability and Society, 31(7): 948–965, https://1library.net/document/yjdx8k6y-incredible-character-personality-fathers-positive-experiences-parenting-children.html (dostęp: 26.04.2021).

Potter C.A. (2017), Father involvement in the care, play, and education of children with autism, Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42, 4: 375–384.

Prokopiak A. (2014), Wychowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Annales Universitatis Marie Curie Skłodowska, 27, 2: 51–59.

Rafferty D., Tidman L., Ekas N. V. (2020), Parenting experiences of fathers of children with autism spectrum disorder with or without intellectual disability, Journal of Intellectual Disability Research, 64. 6: 463–474.

Raport JiM. Sytuacja młodzieży i osób dorosłych z całościowymi zaburzeniami rozwoju w Polsce (2017), Fundacja JiM, Autyzm Help.

Sęk H. (2004), Rola wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego. O dopasowaniu wsparcia do wydarzeń stresowych [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Shattuck P.T., Narendorf S.C., Cooper B., Sterzing P.R., Wagner M., Taylor J.L. (2012), Postsecondary Education and Employment Among Youth With an Autism Spectrum Disorder, Pediatrics, 129(6): 1042–1049.

Szmania L. (2014), Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 5: 69–91.

Taylor J.L., Seltzer M.M. (2010), Employment and Post-Secondary Educational Activities for Young Adults with Autism Spectrum Disorders During the Transition to Adulthood, Journal of Autism & Developmental Disorders, 4: 566–574.

Wyka A. (1993), Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-09

Jak cytować

Szafrańska, A. (2021). „Mój syn ma autyzm” – analiza narracji ojca. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (42), 112–128. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6362

Numer

Dział

Artykuły