Sieci społeczne i sieci wsparcia społecznego rodzin osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Autor

  • Anida Szafrańska Uniwersytet Śląski w Katowicach

Słowa kluczowe:

sieć społeczna, wsparcie społeczne, dorośli ze spektrum autyzmu, rodziny dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Abstrakt

Zaburzenia ze spektrum autyzmu są problemem, który dotyczy osoby nimi dotkniętej, jego rodziny oraz społeczeństwa. Są przyczyną niepełnosprawności, która rzutuje na wszystkie sfery funkcjonowania człowieka. Osoby, u których diagnozuje się wymienione zaburzenia doświadczają przez całe życie trudności. Opieka i wsparcie dziecka a następnie osoby dorosłej z autyzmem jest wyzwaniem dla rodziny. Dorosłość osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może być szczególnie trudnym okresem rozwoju i przyczyną wielu nowych problemów. Czynnikiem, który pomaga poradzić sobie z sytuacją trudną jest obecność innych osób. Artykuł podejmuje temat sieci społecznych i wsparcia społecznego rodzin dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz zmian, jakie zachodzą w tych strukturach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Axer A. (1983), Społeczne systemy oparcia w środowisku chorego psychicznie, „Studia Socjologiczne”, nr 4(91).

Bartnikowska U., Borowska-Beszta B., Stochmiałek J. (2015), Andragogiczne badania nad rodzinami generacyjnymi osób niepełnosprawnych wymagających całożyciowego wsparcia, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2950/NiR 3 2015 UB BBB JS WyDRUK.pdf?sequence=1 [dostęp: 29.05.2017].

Bizoń Z., Kokoszka A., Roszczyńska J., Bryła L., Wojnar M. (2001), Ocena otoczenia i oparcia społecznego według Zdzisława Bizonia. Opis metody i jej zastosowania, „Psychiatria Polska”, t. XXXV, nr 4.

Chojnicka I., Płoski R. (2012), Polska wersja wywiadu do diagnozowania autyzmu ADI-R, „Psychiatria Polska”, t. XLVI, nr 2, s. 249–250, http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2012/Chojnicka__Psychiatr_Pol_2_2012.pdf [dostęp: 15.07.2016].

Dorociak H., Dyrda K., Gałka U. i in. (2010), Koncepcja Małego Systemu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z autyzmem, Fundacja Synapsis, Warszawa.

Ekas N.V., Lickenbrock D.M., Whitman T.L. (2010), Optimism, Social Support, and Well-Being in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder, „Journal of Autism and Developmental Disorders”. vol. 40(10), s. 1274-1284.

Gielas J. (2005/2006), Podwójnie obciążeni – starzejący się rodzice osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Wspólne Tematy”.

Howlin P., Moos P. (2012), Adults with Autism Spectrum Disorders, „Psychiatry”, vol. 57(5), s, 275–283. http://files.autismo-equit-psico-educacional.webnode.pt/2000001592117f220df/76476991.pdf [dostęp: 29.09.2017].

Kawula S. (2001), Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka [w:] Pedagogika społeczna: dokonania, aktualność, perspektywy, S. Kawula (red.), Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.

Kotlicka-Antczak M. (2010), Autyzm? Nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza, terapia, T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red), Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

Krause A. (2010), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie w perspektywie zmiany społecznej [w:] Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności, A. Żyta (red.), Wydawnictwo Akapit, Toruń.

Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference (2015), Gałecki P., Święcicki Ł. (red.), Edra Urban & Partner, Wrocław.

Lake J.K. , Pery A., Lunsky Y. (2014), Mental Health Services for Indywiduals with High Functioning Autism Spectrum Disorder, „Autism Research and Treatment”, http://dx.doi.org/10.1155/ 2014/502420 [dostęp: 02.10.2017].

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, t. I, 2008, s. 248, http://www.csioz.gov.pl/src/files/klasyfikacje/ICD10TomI.pdf; s. 248-249 [dostęp: 06.11.2015].

Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Pisula E. (2003), Autyzm i przywiązanie, GWP, Gdańsk.

Pisula E. (2015), Rodzice dzieci z autyzmem, PWN, Warszawa.

Płatos M. (red.) (2016), Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary I Max”, Warszawa.

Rymsza A., Wroniszewski M. (2010), Autyzm jako problem społeczny Koncepcja Małego Systemu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z autyzmem, Fundacja Synapsis, Warszawa.

Rynkiewicz A., Kulik M. (2013), Wystandaryzowane, interaktywne narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu a nowe kryteria diagnostyczne DSM-5, „Psychiatria”, t. 10, nr 2, s. 41–48.

Seltzer M.M., Shattuck P., Abbeduo L., Greenberg J.S. (2004), Trajectory of development in Adolescents and adults with autism, „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews”, vol. 10, s. 234–247, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15666341 [dostęp: 29.09.2017].

Sęk H., Cieślak R. red. (2004), Wsparcie społeczne. Stres i zdrowie, PWN, Warszawa.

Smith L.E., Greenberg J.S. Mailick M.R. (2012), Adults with autism: Outcomes, family effects, and the multi-family group psychoeducation model, „Current Psychiatry Reports”, vol. 14(6), s. 732–738, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3492520/ [dostęp: 15.05.2017].

System Informacji Oświatowej, http://www.cie.men.gov.pl/sio-strona-glowna/dane-statystyczne [dostęp: 15.05.2017].

Stelmaszuk Z.W. (1996), Sieć społeczna a rozwój kompetencji jednostki [w:] Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, A. Przecławska (red.), Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Szafrańska, A. (2018). Sieci społeczne i sieci wsparcia społecznego rodzin osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niepełnosprawność, (30), 207–221. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8450