Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19

Autor

  • Marzena Buchnat Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Aneta Wojciechowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Słowa kluczowe:

edukacja zdalna, COVID-19, uczeń/uczennica z ASD

Abstrakt

Celem naukowym niniejszej publikacji jest określenie ewentualnych korzyści i problemów osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (Autism spectrum disorder-ASD) występujących podczas edukacji zdalnej w opinii nauczycieli/ek ich uczących. Podczas badań postawiono następujący problem badawczy: Jakie są opinie nauczycieli/ek o edukacji zdalnej osób z ASD? W badaniach posłużono się strategią ilościową. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w ramach której wykorzystano ankietę internetową. Do badań kwalifikowane/ni były/li nauczycielki/le prowadzące/y zajęcia zdalne z osobami z ASD (111 kobiet i 12 mężczyzn). Przeprowadzono analizę statystyczną uzyskanych wyników z wykorzystaniem metod statystyki opisowej. Uzyskano wyniki świadczące o tym, że w opinii nauczycielek/li uczących dzieci i młodzież z ASD edukacja zdalna pogłębia trudności szkolne tych osób. Dostrzegają oni największe problemy u uczniów i uczennic z ASD w zrozumieniu i zapamiętaniu nowego materiału oraz komunikacji. Nauczycielki/le zauważają, że podczas edukacji zdalnej pogarszają się relacje z rówieśnikami osób z ASD oraz pogłębiają się ich trudności w zakresie komunikowania się z nauczycielem, rówieśnikami w porównaniu z sytuacją kształcenia stacjonarnego. Występujące trudności dzieci i młodzieży z ASD podczas edukacji zdalnej wskazują na konieczność odpowiedniej organizacji tej formy nauki. Powinna ona być dostosowana do potrzeb i możliwości osób z ASD oraz skupiona na nawiązaniu w większym zakresie współpracy z rodzicami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baweja R., Brown S.L., Edwards E.M., Murray M.J. (2021), COVID¬19 Pandemic and Impact on Patients with Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders, 10, 1–10.

Białecka-Pikul M., Szpak M., Haman E., Mieszkowska K. (2018), Teoria umysłu i jej pomiar u dzieci w wieku 4–6 lat: Test Refleksji nad Myśleniem, Psychologia rozwojowa, 23(1): 41–68.

Brooks S.K., Webster R.K., Smith L.E., Woodland L., Wessely S., Greenberg N., et al. (2020), The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence, The Lancet, 395, 912–920.

Eshraghi A.A., Li C., Alessandri M., Messinger D.S., Eshraghi R.S., Mittal R., Armstrong F.D. (2020), COVID-19: Overcoming the challenges faced by individuals with autism and their familie, The Lancet. Psychiatry, 7(5): 481–483.

Frith U. (2008), Autyzm: Wyjaśnienie tajemnicy, GWP, Gdańsk.

Happé F., Frith U. (2006), The weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(1): 5–25.

Heitzman J. (2020), Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne, Psychiatria Polska, 54(2): 187–198.

Keehn B., Müller R.A., Townsend J. (2013), Atypical attentional networks and the emergence of autism, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(2): 164–183.

Lopez B.R., Lincoln A.J., Ozonoff S., Lai Z. (2005), Examining the relationship between executive functions and restricted, repetitive symptoms of autistic disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(4): 445–460.

Ploog B.O. (2010), Stimulus overselectivity four decades later: A review of the literature and its implications for current research in autism spectrum disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(11): 1332–1349.

Pyżalski J. (2021), Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20, 2: 92–115.

Remington A., Swettenham J., Campbell R., Coleman M. (2009), Selective attention and perceptual load in autism spectrum disorder, Psychological Science, 20(11): 1388–1393.

Różański, M. (2020), Edukacja zdalna. Co z uczniami z autyzmem?, http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/1053506 Rozporządzenie MEN z 20.03.2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020, poz. 493).

Sokół-Szawłowska M. (2020), Wpływ kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19, Psychiatria, 18(1).

Spaniol M.M. (2018), Attentional atypicalities in autism spectrum disorder and the broader autism phenotype, Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento 18(1), 117–147.

WHO (2020), Zdrowie psychiczne i funkcjonowanie psychospołeczne podczas pandemii COVID-19, https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331808/WHO-2019-nCoV-MentalHealth2020.1-pol.pdf.

Wojcik D.Z, Allen R.J., Brown C., Souchay C. (2011), Memory for actions in autism spectrum disorder, Memory, 19(6), 549–558.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

Buchnat, M., & Wojciechowska, A. (2021). Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (43), 65–76. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6624

Numer

Dział

Artykuły