Aktywnośc życiowa, naukowa i działalność twórcza A.W. Suworowa jako przykład możliwości indywidualnych i społecznych osoby głuchoniewidomej od urodzenia

Autor

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, osoba głuchoniewidoma, aktywność twórcza, aktywność twórcza osób niepełnosprawnych, aktywność twórcza osób głuchoniewidomych

Abstrakt

Niepełnosprawność nie jest stanem beznadziejnym, nie oznacza i nie może oznacza końca życia, braku aktywności, braku dążenia do realizacji określonych celów życiowych, szans na bycie potrzebnym i wartościowym człowiekiem, na spełnianie siebie. Nawet w okolicznościach obecności bardzo poważnych, złożonych niepełnosprawności istnieje wiele obszarów, dzięki którym człowiek niepełnosprawny może doświadczyć radości z wykonywanych działań, sukcesu, poczucia satysfakcji, wartości, samorealizacji i autonomii. Niewątpliwie jednym z takich obszarów jest aktywność artystyczna, a jedną z niepełnosprawności, szczególnie ograniczających rozwój i psychospołeczne funkcjonowanie osoby ludzkiej, jest równoczesne poważne uszkodzenie słuchu i wzroku. Aktywność  artystyczna dla wielu osób głuchoniewidomych, w tym też dla przedstawionego w treści artykułu Aleksandra Suworowa, może być i jest drogą, celem, zbawieniem, szansą na odszukanie innych ludzi, siebie w świecie innych ludzi i siebie przed sobą samym. Na bycie sobą ze sobą i z innymi ludźmi, na spełnienie misji i celu własnego życia.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Pospiszyl K. (1997), Kilka uwag o potrzebie kształcenia w zakresie kreatywności w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej [w:] Twórcza obecność osób niepełnosprawnych, J. Rola (red.), Wydawnictwo WSPS, Warszawa, s. 7–8.

Tomaszewski T. (1997), O twórczości. Uwagi ogólne [w:] Twórcza obecność osób niepełnosprawnych, J. Rola (red.), Wydawnictwo WSPS, Warszawa, s. 9–11.

Zaorska M. (2010), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń.

Zaorska M. (2012), Rozwój kulturowy dziecka w koncepcji L.S. Wygotskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII”, s. 29–48.

Wygotski L.S. (2003), Zagadnienie rozwoju kulturowego dziecka [w:] L.S. Wygotski, Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Smysł, Moskwa, s. 191–207 (Выготский, Проблема культурного развития ребёнка. В: Л. С. Выготский, Психология развития человека, Издательство Смысл, Москва 2003, c. 191–207).

Pobrania

Opublikowane

2017-06-20

Jak cytować

Zaorska, M. (2017). Aktywnośc życiowa, naukowa i działalność twórcza A.W. Suworowa jako przykład możliwości indywidualnych i społecznych osoby głuchoniewidomej od urodzenia. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (26), 255–272. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9263