Emotions and encleves of emotional safety – the COVID-19 pendemic in the experiences od people with sensory disabilities and their families

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.09

Keywords:

emotions, enclaves of emotional safety, pandemic, people with sensory disabilities

Abstract

During the analysis of the collected research materials in the area of the lives of people with sensory disabilities and their families during the COVID-19 pandemic, five main categories emerged: pandemic, relationships, constructing everyday life, visions of the future, and emotions (the elaboration of which in view of what was found in the publication, will be the subject of the following article). The main categories and subcategories emerged in the process of seeking answers to the main research problem, concerning the everyday life of families of people with sensory disabilities. Analyzing the respondents' statements in terms of the emotional states they experienced, attention was drawn to the fact that they partly reflect the stages of adaptation to a new situation distinguished and described by A. Twardowski (1991) and the coping mechanisms described by F.L. Coolidge and team (2000, after Szabala 2020: 101). In this perspective, a description of emotional states during the analysis was made. An important category that is drawn in the respondents' statements are enclaves of security, i.e. places, activities and relationships that facilitate the respondents' regulation of emotions and restore a sense of security.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belzyt J.I. (2012), Niepełnosprawność-Edukacja-Dorosłość. Studium przypadku osoby ociemniałej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Belzyt J.I, Doroszuk J., Tersa K. (2021), Życie z niepełnosprawnością w globalnym kryzysie. Rok pandemii COVID-19 w doświadczeniach osób z niepełnosprawnością sensoryczną i ich rodzin, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Błaszczak W. (2001), Kryzys wywołany doświadczeniem realnego zagrożenia życia jako szansa rozwoju [w:] K. Popiołek (red.), Człowiek w sytuacjach zagrożenia: kryzysy, katastrofy, kataklizmy, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań.

Boczkowska M. (2020), Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 37.

Czerwińska K. (2015), Utrata wzroku w kontekście realizacji zadań rozwojowych w okresie dorosłości, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 17.

Dąbkowska M. (2020), Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, 39.

Doroszuk J. (2020), Rodzina dziecka z niepełnosprawnością podczas pandemii Covid-19 – matczyne rekonstrukcje, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, 40.

Glac W., Zdebska E. (2020), Wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin w sytuacji pandemii [w:] N.G. Pikuła, M. Grewiński, E. Zdebska, W. Glac (red.), Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków.

LaPorte D. (2014), Desire Map, Sounds True Inc, Louisville. Lazarus R.S. (2006), Stress and emotions: a new synthesis, Springer, New York.

Szabała B. (2020), Radzenie sobie w sytuacjach trudnych a samoocena osób słabowidzących, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 38.

Szczepkowski J. (2016), Teoretyczne podstawy PSR, Rozwiązania, 1.

Szczepkowski J. (2015), Źródła Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach – inspiracje i implikacje dla praktyki pomocowej, Rozwiązania, 5.

Świtek T. (2018), Wykorzystanie podstaw teoretycznych PSR w różnych obszarach praktyki, Rozwiązania, 3.

Teusz G. (2002) Koncepcje krytycznych wydarzeń życiowych na tle transakcyjnej teorii stresu R.S. Lazarusa, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(18).

Twardowski A. (1991), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Walsh F. (2006), A Family resilience: A framework for clinical practice, Family Process, 42.

Walsh F. (2016), Strengthening family resilience (3rd ed.), Guildford Press, New York.

Published

2023-06-15

How to Cite

Belzyt, J. I. (2023). Emotions and encleves of emotional safety – the COVID-19 pendemic in the experiences od people with sensory disabilities and their families . Disability - Discourses of Special Education, (48), 134–148. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.09

Issue

Section

Artykuły