School achievements of the students with special educational needs at younger school age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.08

Keywords:

school situation, school achievements, student (pupil), special educational needs

Abstract

In the article, I present a fragment of broader research on the school situation of students with special educational needs (SEN) at younger school age, relating to their school achievements. The aim of this part of the research was to answer the following research questions: 1. What is the level of motivation for learning among students with special educational needs participating in the research? 2. Do these students manage to acquire the knowledge and skills included in the general education core curriculum for the first stage of education (i.e. do they experience school success/failure in this matter)? 3. Are there any learning difficulties (or what kind of them) in the group of students with SEN included in this research? 4. Do these students achieve any learning successes and in which areas of the early school education? 5. Does the type of SEN differentiate their school achievements?

During the research, I used the diagnostic survey method, survey, interview and observation techniques. The research tools were self-constructed questionnaires: survey for class teachers and interview for students, as well as one of the scales of the “Student Behavior Sheet” by Barbara Markowska, i.e. “Student’s Motivation Scale for School Learning”. In the research process, I also used statistical methods and techniques, i.e. Spearman's rank method, the statistical model of analysis of variance (ANOVA) and Scheffe's post hoc test.

The research involved 95 students of younger school age with SEN due to their disability, long-term somatic disease and the risk of developmental dyslexia. The research has shown that the school achievements of the surveyed students with SEN vary. Complete success in acquiring school knowledge and skills was experienced by only 20%, and incomplete success – by 80% of all surveyed students. Fortunately, in the entire study group, there was not a single child repeating a grade or at risk of failing. The type of students' SEN turned out to be a variable differentiating their school achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A. (2012), Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lata ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły, Edukacja, 1: 5–22.

Buchnat M. (2013), Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej, Studia Edukacyjne, 25: 115–136.

Głoskowska-Sołdatow M. (2016), Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Głoskowska-Sołdatow M. (2022), Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym w opiniach nauczycieli – (nie)świadoma niewiedza versus pogłębiona refleksja pedagogiczna, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3: 76–87.

Konopnicki J. (1966), Powodzenia i niepowodzenia szkolne, PZWS.

Kuligowska K. (1984), Doskonalenie lekcji, WSiP.

Kupisiewicz Cz. (2000), Dydaktyka ogólna, Graf Punkt.

Makarewicz M. (2023), Doświadczenia nauczycieli w zakresie wspierania motywacji do uczenia się w ujęciu teorii autodeterminacji, Problemy Wczesnej Edukacji, 1: 207–223.

Markowska B., Szafraniec H. (1980), Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia” B. Markowskiej [w:] J. Dembska (red.), Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym (s. 171–231), PWN.

Niemierko B. (1993), Osiągniecia szkolne [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 498–503), Fundacja Innowacja.

Nowicka A. (2001), Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń W. (2004), Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP.

Reykowski J. (1977), Z zagadnień psychologii motywacji, WSiP.

Speck O. (2013), Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Harmonia Universalis.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zamkowska A. (2009), Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

Zamkowska A. (2011), Bariery i uwarunkowania edukacji włączającej [w:] Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej (s. 24–34), Oficyna Wydawnicza „Humanista” WSH w Sosnowcu.

Published

2023-10-13

How to Cite

Nowicka, A. (2023). School achievements of the students with special educational needs at younger school age. Disability , (50), 111–127. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.08

Issue

Section

Artykuły