Good pedagogical practices. The forest as a space for element adapting students with moderate intellectual disabilities for work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.13%20

Keywords:

preparation for work, forest, intellectual disability, disorder of intellectual development, internship preparing for work

Abstract

Work is an essential element of an adult’s life. It can satisfy not only material needs but also social, cultural, and personal development needs. For people with disabilities, it additionally plays a rehabilitative and motivational role in undertaking actions and activities for society. The example of the Educational Center in Niemieńsko illustrates the preparation of students with moderate intellectual disabilities for work in the forest. Thanks to the personal involvement of teachers and the forestry authority, a unique project was developed. The youth not only had the opportunity to directly acquaint themselves with the benefits of the forest but also to care for its protection and condition. Students performed useful forestry work, such as planting trees, documenting and cleaning nesting boxes, repairing fences, painting forest infrastructure, preparing animal feed, and feeding animals during the cold winter. The study tested the children’s knowledge of forest animals and plants, nature protection, forest care, and forestry utility work. This text discusses a part of the research concerning knowledge of the utility of physical work performed in the forest. Forest-assisted practices for youth also had a positive emotional value. All students enjoyed staying and working in the forest. With the closure of the Educational Center in Niemieńsko, the intership preparing for work were concluded. Students began education in other centers, where different vocational impacts are implemented, or completely finished their education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baraniak B. (2012), Człowiek w pedagogice pracy, Difin SA.

Brzezińska A.I. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP.

Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Drabik L., Kubisiak Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (2006), Słownik języka polskiego, PWN.

Drzeżdżon W. (2007), Wartości pracy wśród młodzieży szkół zawodowych, Wydawnictwo Bernardinum.

Gałkowski J.W. (1980), Praca a człowiek, Instytut Wydawniczy PAX.

Gidens A. (2017), Socjologia, PWN.

Golubiew M., Krause A. (2007), Szkolnictwo specjalne – krajobraz po reformie [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (s. 77–90), Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Karney J.E. (2007), Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo UMCS.

Kusialska K. (2010), Aspiracje życiowe młodzieży stającej u progu dorosłości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Otrębski W., Mariańczyk K., (2022), Zaburzenia rozwoju intelektualnego [w:] W. Otrębski, K. Mariańczyk, A. Amilkiewicz-Marek i in., Podręcznik metodyczny. Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego w przypadku występowania następujących trudności: uszkodzenie słuchu; dysfunkcja wzroku; specyficzne zaburzenia uczenia się; zaburzenia rozwoju mowy i języka; zaburzenia rozwoju intelektualnego; zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD); zaburzenia zachowania i emocji (s. 75–85), Wydawnictwo KUL.

Olszewski S., Parys K. (2016), Zrozumieć chaos. Rzecz o terminach i znaczeniach im nadawanych w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Naukowe UP.

Piszczek (2003), Aktywizacja zawodowa uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, CMPP-P.

Schultz D.P, Schultz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN.

Woynarowska A. (2014), Zadania szkół przysposabiających do pracy jako miejsca wsparcia dorastania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną do bycia dorosłym, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 14: 164–183.

Zakrzewska-Manterys E. (2012), Szkoły przysposabiające do pracy – zło konieczne czy nowoczesna forma edukacji dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym?, Trendy. Internetowe czasopismo edukacyjne, 3.

Zasępa E. (2016), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Akty prawne

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. (Dz. U. z 2017, poz. 356).

Rozporządzenie MEN z dnia 18.01.2005 r. (Dz. U. nr 19, poz. 166, 167).

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 59 art. 18).

Inne dokumenty

Plan działalności edukacyjnej Nadleśnictwa Głusko na rok 2020, 2021, 2022, 2023, niepublikowane dokumenty w zasobach Nadleśnictwa Głusko.

Program ochrony przyrody, https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-glusko/plan-urzadze nia-lasu.

Program praktyk w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Niemieńsku, dokument niepublikowany, w zasobach SOSW w Niemieńsku, 2020.

Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych (2020), https://www.lasy.gov.pl/ pl/informacje/publikacje/informacje-statystyczne-i-raporty/raporty-z-dzialalnosciedukacyjnej-lasow-panstwowych.

Źródła internetowe

https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_ni epelnosprawne_w_2021_r.pdf.

https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/icd10/pdf/ICD10TomI.pdf.

Published

2023-10-13

How to Cite

Lis-Zaldivar, A., & Ziemkowska, J. (2023). Good pedagogical practices. The forest as a space for element adapting students with moderate intellectual disabilities for work. Disability , (50), 204–224. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.13

Issue

Section

Artykuły