Looking for answers – virtual communities on Facebook as a form of sharing experiences of parents of children with hearing problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.04

Keywords:

Facebook, virtual communication, parenthood, hearing loss, cochlear implant

Abstract

The presented article deals with the characteristics of the issues/questions of parents of children with hearing problems on FB groups concerning hearing loss, deafness in children. In the theoretical part of the article there is a description, characterisation of the virtual environment with particular emphasis on groups created on the Facebook platform. A synthesis of issues related to virtual and traditional communication is made, differences in the use of the discussed forms of communication are indicated. The theoretical part concludes with a description of parenting in the context of raising a child with hearing problems. A review of the research with regard to the experience of parenting in the context. The empirical part deals with the research methodology the author used to find answers to the research questions concerning the description of exemplary virtual groups for parents of children with hearing problems. The first concerns the selected/ exemplary groups on FB that are available for parents raising children with hearing problems, which issues dominate the groups for parents with children with hearing problems and in which areas parents with children with hearing problems share experiences through the selected groups on FB. The answer to the research question forms the basis for the conclusions of the analysis, showing the advantages and disadvantages of the FB groups available to those interested in issues of raising children with hearing problems. The article presents the conclusions of the research analysis and the implications for science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baran J. (2012), Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Bąk A. (2016), Serwisy społecznościowe – efekt Facebooka i nie tylko, Media i społeczeństwo, 6: 134–146.

Castano-Pulgarín S.A., Suarez-Betancur N., Tilano Vega L.M., Herrera Lopez H.M. (2021), Internet, social media and online hate speech. Systematic review, Aggression and Violent Behavior, 58, 101608; DOI: 10.1016/j.avb.2021.101608.

Frączek A. (2019), Hejting – przejawy mowy nienawiści w Sieci, Parezja – Studia i Eseje, 2(12): 29–47.

Garwol K. (2016), Hejt w internecie – analiza zjawiska, Edukacja – Technika – Informatyka Kwartalnik Naukowy, 4(18): 304–309.

Gawecka M. (2014), Dwa światy – jak portal Facebook wpływa na świat rzeczywisty i odwrotnie [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka, Społeczne Konteksty Edukacji (s. 73–90), Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Godawa G., Kutek-Składek K. (2015), Dialog w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością– krytyczna ocena funkcjonowania w dzieciństwie w opinii niepełnosprawnych studentów, Wychowanie w Rodzinie, XI(1): 259–276.

Knoch K. (2017), Zastosowanie Facebooka w pracy ze studentami. Refleksje dotyczące wykorzystania serwisu w praktyce dydaktycznej, Zarządzanie Mediami, 4(4): 267–277.

Kornas-Biela D. (2020), Ojcostwo mężczyzn wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem, część I, Roczniki Pedagogiczne, 3: 143–171.

Kotowicz J. (2020), Naturalna komunikacja pomiędzy dzieckiem głuchym i rodzicem głuchym [w:] K. Plutecka, A. Gagat-Matuła (red.), Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją – konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania (s. 81–92), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Malik N. (2018), Formy wsparcia społecznego udzielanego dzieciom z wadą słuchu przez słyszących i głuchych rodziców, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, 7: 111–120.

Marcinkowska J.(2009), Rodzice wobec głuchoty dziecka [w:] M. Kowalska (red.), Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego (s. 7–18), Polski Związek Głuchych, Oddział Łódzki.

Marek E. (2017), Facebook źródłem doświadczeń, inspiracji i rozwoju nauczycieli z grupy „Nauczyciele wczesnoszkolni”, Czasopismo Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(9): 89–110.

Moores D.F., Jatho J., Dunn C. (2001), Families with Deaf Members: American Annals of the Deaf, 1996 to 2000, American Annals of the Deaf, 146(3): 245–250.

Penkowska G. (2014), Facebook w życiu dojrzałej kobiety [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 91–109), Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Plutecka K. (2016), Rodzice wobec diagnozy dziecka niesłyszącego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica, 7: 14–21.

Rutka M. (2014), Czy Facebook może pełnić funkcję edukacyjną w podobny sposób, jak pełni funkcję reklamowo-marketingową? Czy polscy uczniowie i nauczyciele są na to otwarci i gotowi? [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 145–166), Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Sigda K. (2018), Portale społecznościowe – wpływ na dzieci i młodzież, Kognistywistyka i media w edukacji, 1: 62–72.

Smoter K. (2014), Portal społecznościowy Facebook jako narządzie realizacji celów edukacji antydyskryminacyjnej, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 7: 41–56.

Szewczyk A. (2011), Popularność form komunikacji internetowej w Polsce, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, 643(27): 159–179.

Voorveld Hilde A.M. (2019), Brand Communication in Social Media: A Research Agenda, Journal of Advertising, 48(4): 1–13; DOI: 10.1080/00913367.2019.1588808.

Źródła internetowe

Nycyk M. (2020), Facebook: Exploring the Social Network and its Challenges, Public Domain Pictures, Australia, https://www.publicdomainpictures.net [dostęp: 8.08.2023].

Pietraszek M., Internet i Social Media w Polsce 2022 – raport, https://empemedia.pl/inter net-i-social-media-w-polsce-2022-raport/ [dostęp: 09.09.2023].

https://www.facebook.com/groups/niedosluchudzieci [dostęp: 7.07.2023].

https://www.facebook.com/groups/359578007457930 [dostęp: 7.07.2023] .

https://www.facebook.com/groups/283510982090207 [dostęp: 7.07.2023]

www.cirdus.pl [dostęp: 10.08.2023].

Published

2023-12-15

How to Cite

Skalny, M. (2023). Looking for answers – virtual communities on Facebook as a form of sharing experiences of parents of children with hearing problems. Disability , (51), 74–84. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.04

Issue

Section

Artykuły