Szukając odpowiedzi – wirtualne społeczności na Facebooku jako forma współdzielenia się doświadczeniami rodziców dzieci z uszkodzonym słuchem
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.04Słowa kluczowe:
Facebook, wirtualna komunikacja, rodzicielstwo, niedosłuch, implant ślimakowyAbstrakt
Prezentowany artykuł dotyczy charakterystyki grup FB stworzonych dla rodziców dzieci z uszkodzeniem słuchu. W części teoretycznej artykułu znajduje się opis, charakterystyka środowiska wirtualnego. Dokonano syntezy zagadnień związanych z wirtualną i tradycyjną komunikacją, wskazano różnice w korzystaniu z omawianych form porozumiewania się. Część teoretyczną kończy opis rodzicielstwa w kontekście wychowania dziecka z uszkodzeniem ze słuchem. Dokonano przeglądu badań z uwzględnieniem doświadczenia rodzicielstwa badanym kontekście. Część empiryczna dotyczy metodologii badań jaka posługują autorce do znalezienia odpowiedzi na pytania badawcze dotyczące opisu przykładowych wirtualnych grup przeznaczonych dla rodziców dzieci z uszkodzeniem słuchu. Pierwsze z nich dotyczy wybranych/przykładowych grup na FB, które są dostępne dla rodziców wychowujących dzieci z uszkodzeniem słuchu, opisu, które zagadnienia dominują w grupach rodziców z dziećmi z uszkodzeniem słuchu oraz w jakich obszarach rodzice z dziećmi z uszkodzeniem słuchu współdzielą się doświadczeniami poprzez wybrane grupy na FB. Odpowiedź na pytanie badawcze stanowi podstawę do tworzenia wniosków z przeprowadzonej analizy, ukazując wady i zalety grup FB dostępnych dla osób zainteresowanych zagadnieniami wychowania dzieci z uszkodzeniem słuchu. W artykule zaprezentowano wnioski płynące z analizy badań oraz implikacje dla nauki.
Downloads
Bibliografia
Baran J. (2012), Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Bąk A. (2016), Serwisy społecznościowe – efekt Facebooka i nie tylko, Media i społeczeństwo, 6: 134–146.
Castano-Pulgarín S.A., Suarez-Betancur N., Tilano Vega L.M., Herrera Lopez H.M. (2021), Internet, social media and online hate speech. Systematic review, Aggression and Violent Behavior, 58, 101608; DOI: 10.1016/j.avb.2021.101608.
Frączek A. (2019), Hejting – przejawy mowy nienawiści w Sieci, Parezja – Studia i Eseje, 2(12): 29–47.
Garwol K. (2016), Hejt w internecie – analiza zjawiska, Edukacja – Technika – Informatyka Kwartalnik Naukowy, 4(18): 304–309.
Gawecka M. (2014), Dwa światy – jak portal Facebook wpływa na świat rzeczywisty i odwrotnie [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka, Społeczne Konteksty Edukacji (s. 73–90), Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Godawa G., Kutek-Składek K. (2015), Dialog w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością– krytyczna ocena funkcjonowania w dzieciństwie w opinii niepełnosprawnych studentów, Wychowanie w Rodzinie, XI(1): 259–276.
Knoch K. (2017), Zastosowanie Facebooka w pracy ze studentami. Refleksje dotyczące wykorzystania serwisu w praktyce dydaktycznej, Zarządzanie Mediami, 4(4): 267–277.
Kornas-Biela D. (2020), Ojcostwo mężczyzn wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem, część I, Roczniki Pedagogiczne, 3: 143–171.
Kotowicz J. (2020), Naturalna komunikacja pomiędzy dzieckiem głuchym i rodzicem głuchym [w:] K. Plutecka, A. Gagat-Matuła (red.), Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją – konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania (s. 81–92), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Malik N. (2018), Formy wsparcia społecznego udzielanego dzieciom z wadą słuchu przez słyszących i głuchych rodziców, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, 7: 111–120.
Marcinkowska J.(2009), Rodzice wobec głuchoty dziecka [w:] M. Kowalska (red.), Moje głuche dziecko. Kompendium wiedzy na temat rehabilitacji dziecka głuchego (s. 7–18), Polski Związek Głuchych, Oddział Łódzki.
Marek E. (2017), Facebook źródłem doświadczeń, inspiracji i rozwoju nauczycieli z grupy „Nauczyciele wczesnoszkolni”, Czasopismo Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(9): 89–110.
Moores D.F., Jatho J., Dunn C. (2001), Families with Deaf Members: American Annals of the Deaf, 1996 to 2000, American Annals of the Deaf, 146(3): 245–250.
Penkowska G. (2014), Facebook w życiu dojrzałej kobiety [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 91–109), Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Plutecka K. (2016), Rodzice wobec diagnozy dziecka niesłyszącego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Paedagogica, 7: 14–21.
Rutka M. (2014), Czy Facebook może pełnić funkcję edukacyjną w podobny sposób, jak pełni funkcję reklamowo-marketingową? Czy polscy uczniowie i nauczyciele są na to otwarci i gotowi? [w:] G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 145–166), Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Sigda K. (2018), Portale społecznościowe – wpływ na dzieci i młodzież, Kognistywistyka i media w edukacji, 1: 62–72.
Smoter K. (2014), Portal społecznościowy Facebook jako narządzie realizacji celów edukacji antydyskryminacyjnej, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 7: 41–56.
Szewczyk A. (2011), Popularność form komunikacji internetowej w Polsce, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, 643(27): 159–179.
Voorveld Hilde A.M. (2019), Brand Communication in Social Media: A Research Agenda, Journal of Advertising, 48(4): 1–13; DOI: 10.1080/00913367.2019.1588808.
Źródła internetowe
Nycyk M. (2020), Facebook: Exploring the Social Network and its Challenges, Public Domain Pictures, Australia, https://www.publicdomainpictures.net [dostęp: 8.08.2023].
Pietraszek M., Internet i Social Media w Polsce 2022 – raport, https://empemedia.pl/inter net-i-social-media-w-polsce-2022-raport/ [dostęp: 09.09.2023].
https://www.facebook.com/groups/niedosluchudzieci [dostęp: 7.07.2023].
https://www.facebook.com/groups/359578007457930 [dostęp: 7.07.2023] .
https://www.facebook.com/groups/283510982090207 [dostęp: 7.07.2023]
www.cirdus.pl [dostęp: 10.08.2023].