Expressions and consequence of peer dominance among girls – pedagogical perspective

Authors

  • Joanna Żeromska-Charlińska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

aggression, domination, exclusion, marginalization, school

Abstract

The purpose of the analysis was an attempt to understand selected aspects girly domination. Theoretical explorations of specific anomaly in behavioral forms used by them in school, can incline reflection about consequences of controlled and uncontrolled aggressive behaviors among peers, in the context of risk associated with creation of new known/unknown for them quality of functioning. Theoretical clues explaining mechanisms of marginalizing and social exclusion in school space create background for „game of dominant girls” being conducted in school, emphasizing contestation aspect of contemporary schoolgirls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becker H. (1964), The other side, HowARD, New York.

Chesney-Lind, M., Morash M., Irwin K. (2010), Policing Girlhood? Relational aggression and violence prevention [w:] M. Chesney, N. Jones, Fighting for girls. New perspectives on gender and violence, SUNY Press, New York.

Czykwin E. (2013), Stygmat społeczny, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Deptuła M. (2013), Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Dovidio J.F., Major B., Cocker J. (2008), Piętno. Wprowadzenie I zakres ogólny [w:] T.F. Heatherton, R.E. Kleck, M.R. Hebl, J.G. Hull (red.), Społeczna psychologia piętna, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Dudzikowa M. (2001), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gasiul H. (1998), Zewnątrz-wewnątrzoparcie jako podstawa interpretacji różnic w rozwoju psychospołecznym, Studia z psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, t. 9.

Goffman E. (1963), Stigma. Notes on the Management of Spoiled Identity, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.

Goffman E. (2005), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Gromkowska-Melosik A. (2016), Społeczne konstrukcje agresji dziewcząt. Wybrane konteksty i kontrowersje [w:] A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak (red.), Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Jaskulska, S. (2013), „Rytuał przejścia” jako kategoria analityczna. Przyczynek do dyskusji nad badaniem rytualnego oblicza rzeczywistości szkolnej, Studia Edukacyjne, nr 26.

Joniec-Babuła K. (2000), Rola rytuałów przejścia w tworzeniu się tożsamości w okresie dorastania [w:] A. Gałdowa, (red.), Tożsamość człowieka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Kochanowski J. (2004), Fantazmat zróżnicowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Krasoń K., Czerkawski A. (2009), Skłonność emergencyjna dzieci i adolescentów. Utopia socjoempatycznej podmiotowości, zachowania ryzykowne a potencjał ekspresyjny spotkania, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Kubacka-Jasiecka D. (1986), Struktura „ja” a związek między agresywnością i lękiem, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo DSWE TWP, Wrocław.

Lemert E. (1951), Social pathology, McGraw-Hill, New York.

Łoś M. (1976), Teorie społeczeństwa a koncepcja dewiacji [w:] A. Podgórecki (red.), Zagadnienia patologii społecznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Michel M. (2016), Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Milerski B. (2008), Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy, Paedagogia Christiana, nr 1/21.

Nowak A. (2012), Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego, Chowanna, t. 1.

Ostalińska-Molik B. (2014), Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Ostrowska U. (2000b), Aspekty aksjologiczne w edukacji, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Ostrowska U. (2000a), Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pospiszyl I. (2005), Kozioł ofiarny jako stabilizator procesu marginalizacji społecznej [w:] K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.

Skarżyńska K. (2017), Wrogość i agresja jako efekty wizji siebie, własnej grupy i świata [w:] B. Piasecka (red.), Agresja-perspektywa psychoterapeutów, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Smykowski B. (2012), Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Szczurek-Boruta A., Jas K. (2017), Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym-wyzwania, powinności pedagogiki, zadania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Turner J. H. (1985), Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Urban B. (1997), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Urban B. (2001), Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą [w:] B. Urban (red.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu,Wydawnictwo UJ, Kraków.

Węc K. (2016), Ryzyko jako warunek rozwoju wobec kryzysu tożsamości. Psychoanalityczna dialektyzacja podmiotu [w:] K. Węc, A. Wierciński (red.), Ryzyko jako warunek rozwoju. Transformatywne aspekty edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Published

2020-03-17

How to Cite

Żeromska-Charlińska, J. . (2020). Expressions and consequence of peer dominance among girls – pedagogical perspective. Disability , (37), 15–26. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5638