Diagnosis of anxiety in contacts with students with intellectual disabilities

Authors

  • Maria Chodkowska Maria Curie-Sklodowska University
  • Zdzisław Kazanowski Maria Curie-Sklodowska University
  • Wojciech Czerski Maria Curie-Sklodowska University

Keywords:

diagnosis, anxiety, intellectual disabilities

Abstract

The need to be accepted in the classroom environment is one of the most important needs of every student. Satisfying it is an absolute condition for the success of inclusive education. The integration success is therefore determined by building interactions, and anxieties and fears constitute an important barrier to these processes. Recognizing and eliminating them, or at least weakening them, significantly increases the chances of achieving integration success. The purpose of the explorations contained in this study is to find a way to accurately and reliably assess the fear of interacting with peers perceived as "other" in school youth due to their reduced level of intellectual abilities. The research used the diagnostic survey method. Based on the collected data, the Scale of Fear of Persons with Intellectual Disability (LONI) was constructed. The obtained components of the fear of people with intellectual disabilities were defined as follows: (1) fear of aggression by people / students with intellectual disabilities; (2) fear of lowering the level of one's own psychosocial and educational functioning; (3) fear of self-labeling and their school due to the coexistence with a person with intellectual disability in a common educational space and (4) fear of negative consequences of the dissemination of inclusive education concerning people with intellectual disabilities. Research with the use of the LONI Scale allows to detail the sources of threat perceived by people with intellectual disabilities in the conditions of school education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beaulieu-Bergeron R., Morin D. (2016), A Qualitative Investigation of Fifth- and Sixth-grade Students’ Attitudes towards Intellectual Disability, „International Journal of Disability, Development and Education”, 63(5): 514–528.

Borowska T. (1998), Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa. Brzeziński J. (2006), Metodologia badań psychologicznych (5. wyd.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019a), Gotowość do akceptacji rówieśników z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni edukacyjnej, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 3: 56–74.

Chodkowska M., Kazanowski Z. (2019b), Gotowość młodzieży do integracji szkolnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, UMCS, Lublin.

Chodkowska M., Szabała B. (2012), Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, UMCS, Lublin.

Cohen J. (1992), A power primer, „Psychological Bulletin”, 112(1): 155–159.

Curran J. M. (1998), College Students' Attitudes towards Mental Retardation: A Pilot Study, „Poster presented at the Annual Meeting of the American Psychological Association” 106th, San Francisco, August 14–18.

Curran J. M. (1999), Changing Attitudes toward People with Mental Retardation: Effects of Extended Contact within a Changing Social Context, Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, April 15–18.

Domagała-Zyśk E. (2018), Uczniowie z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych w polskich badaniach naukowych. Część I – artykuły z polskich czasopism naukowych 2013-2017, MEN, Warszawa.

Field A.P. (2009), Discovering statistics using SPSS: And sex, drugs and rock „n” roll, SAGE Publications, Los Angeles.

Gajdzica Z. (2015), Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 20(1): 161–170.

Głodkowska J. (2009), W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej, „Meritum”, 2(13): 5–8. Górniak J. (1998), Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, „Ask: Research and Methods”, 7: 83–102.

Jardzioch, A.B. (2017), Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 3: 193–205.

Kępiński A. (1973), Psychopatologia nerwic, PZWL, Warszawa.

Kościelak R. (1996), Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa.

Kozielecki J. (1977), Koncepcje psychologiczne człowieka, PIW, Warszawa.

Kwieciński Z. (2007), Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość? Implikacje edukacyjne, „Nauka”, 4: 35–42.

Leary M., Kowalski R.M. (2001), Lęk społeczny, GWP, Gdańsk.

Morin D., Crocker A.G., Beaulieu-Bergeron R., Caron J. (2013), Validation of the attitudes toward intellectual disability – ATTID questionnaire, „Journal of Intellectual Disability Research”, 57, 3: 268–278.

Morin D., Rivard M., Crocker A.G., Boursier C.P., Caron J. (2013), Public attitudes towards intellectual disability: a multidimensional perspective, „Journal of Intellectual Disability Research”, 57, 3: 279–292.

Potoczek A. (1997), Lęk napadowy. Najnowsze koncepcje etiologiczne i diagnostyczne, „Psychiatria Polska”, 4: 437-448.

Rachman S. (2005), Zaburzenia lękowe, GWP, Gdańsk.

Scior K. (2011), Public awareness, attitudes and beliefs regarding intellectual disability: A systematic review, „Research in Developmental Disabilities”, 32: 2164–2182.

Siperstein G.N., Romano N., Mohler A., Parker R. (2006), A national survey of consumer attitudes towards companies that hire people with disabilities, „Journal of Vocational Rehabilitation”, 24: 3–9.

Statystyczny drogowskaz: Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (I) (2007), Bedyńska S., Brzezicka A. (red.), Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.

Szumski G. (2014), Edukacja włączająca – niedokończony projekt, „Ruch Pedagogiczny”, 4: 127–139.

Trochimiak B. (2015), Terapia dydaktyczna a rozpoznawanie edukacyjnych potrzeb uczniów, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2(28): 55–65.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007), Statystyka: Analiza badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Wiszejko-Wierzbicka D. (2012), Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 3(4): 71–86.

Published

2021-11-29

How to Cite

Chodkowska, M., Kazanowski, Z., & Czerski, W. (2021). Diagnosis of anxiety in contacts with students with intellectual disabilities. Disability , (41), 100–115. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6320

Issue

Section

Artykuły