Social distance towards people with communication disorders – autism spectrum disorders and hearing impairment

Authors

  • Anna Czyż Pedagogical University in Cracow

Keywords:

communication problems, hearing impairment, autism spectrum, social distance

Abstract

The article is a research work on the risk of social exclusion of people affected by communication disorders due to hearing deficits and the autism spectrum. It is exploratory in nature. The work is kept in the quantitative paradigm. The diagnostic survey method was used. The results of the research came from 436 respondents in adolescence and early adulthood. The following variables were taken into account: gender, role in the education system, education level, place of residence, type of represented field of science. The results of the research showed that taking into account the average groups, the social distance is small, however, qualitatively analyzed, the respondents would be inclined to include people with hearing impairment and autism spectrum disorders in the circle of friends, but the level of fulfilling partner roles is not possible. The type of disability taken into account in the research is a factor that differentiates the social distance, and among the demographic variables of the respondents, gender and the representation of the field of science differ in the results of the trials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babbie E. (2009), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bhadury J, Mighty E.J and Damar H. (2000), Maximising workforce diversity in project teams: a network flow approach, Omega: The Internaninal Journal of Management Science, 28, 2: 143–153.

Bogardus E.S. (1925), Measuring social distance, Journal of Applied Psychology, 9: 229–308.

Chestang L.W. (2004), The development of social work's discourse on multicultural issues during the past 20 years [w:] Education for multicultural social work practice: Critical viewpoint and future direction, L. Gutierrez, M.D. Zuniga, D. Lum (eds), Council on Social Work Education, Alexandria, VA, 173–184.

Fajfer-Kruczek I. (2015), Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Gajdzica Z. (2011), Opinie nauczycieli szkół ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w kontekście toczącej się reformy kształcenia specjalnego [w:] Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej, Z. Gajdzica (red.), Oficyna Wydawnicza Humanitas WSH, Sosnowiec, 56–79.

Grabias S. (2007), Język, poznanie, interakcja [w:] Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań, T. Woźniak, A. Domagała (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 355–377.

Greene Roberta R. (2017), Human Behavior Theory a Diversity Framework, Routledge, NewYork, doi: https://doi.org/10.4324/9781351327527.

Heathertorn T., Helb M., Hull J., Kleck R. (2008), Społeczna Psychologia Piękna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nęcki Z. (2000), Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków.

Nowak K. (2002), Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo, Annales Pedagogia – Psychologia, 1.

Ostrowna, A. (2015), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Ruka, M. (2009), Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych [w:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa, 502.

Sołoma L. (2002), Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Włodarczyk E. (2003), Kultura [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t 2, J. Pilch (red.), Warszawa.

Wojcieszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Published

2022-12-05

How to Cite

Czyż, A. (2022). Social distance towards people with communication disorders – autism spectrum disorders and hearing impairment . Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 113–122. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7351

Issue

Section

Artykuły