Implementation of social environment tasks in supporting educational opportunities and creating perspectives for people with complex disabilities on the example of a biographical case study

Authors

  • Edyta Nieduziak University of Silesia

Keywords:

intellectual disability, autism, social environment, special education, social rehabilitation, community self-help house, support

Abstract

The article aims to present the activities of the social environment, taken against 25-year-old girl with complex disability, growing up in particularly conditions – both parents are people diagnosed with mental illness. The developmental path of the girl ran parallel to the educational and therapeutic institutions emerging at the place of residence for children with disabilities and forms of assistance for adults with disabilities. We can trace the child’s participation in various forms of education and support and follow the forms of help offered to the family. This biography is an example for showing the tasks to be fulfilled by the social environment for people with disabilities and their relatives, and how these tasks are fulfilled.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Axer A. (1983), Społeczne systemy oparcia w środowisku chorego psychicznie, „Studia Socjologiczne”, nr 4(91).

Bednarz-Łuczewska P., Łuczewski M. (2012), Podejście biograficzne [w:] Badania jakościowe, t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kawula S. (1997), Spirala życzliwości: od wsparcia do samorozwoju [w:] Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, E. Kantorowicz (red.), Wydawnictwo Glob.

Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009.

Palak Z. (2004), Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności a wieloaspektowość wsparcia [w:] Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Reforma edukacji a uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/reforma-edukacji-a-uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi.html [dostęp: 12.06.2018].

Sadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z. (2018),O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką, „Niepełnosprawność Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 29.

Sęk H., Cieślak R. (2004), Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Trojańska M. (2018), „Otwarty dialog” – środowiskowy model wsparcia osób w kryzysach psychicznych i ich rodzin, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 30.

Twardowski A., (2016), Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 24.

Wapiennik E., Piotrowicz R. (2002), Niepełnosprawny – pełnosprawny obywatel Europy, UKIE, Warszawa.

Wojciechowski F., Opozda-Suder S. (2013), Społeczne konsekwencje i praktyczne aplikacje paradygmatu niepełnosprawności. Perspektywa pedagogiki specjalnej [w:] Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu, I. Chrzanowska, B. Jachimczak, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Yin R. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Published

2018-09-24

How to Cite

Nieduziak, E. (2018). Implementation of social environment tasks in supporting educational opportunities and creating perspectives for people with complex disabilities on the example of a biographical case study. Disability - Discourses of Special Education, (31), 168–184. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8189