Deconstruction of meanings given to demands by teachers working with students with intellectual disabilities

Authors

  • Agnieszka Drabata University of Gdansk

Keywords:

school, duty, coercion, demand, educational process, emancipation, intellectual disability

Abstract

In a wider sense, education becomes a vague and informal process allowing freedom to the student. Is that freedom possible to achieve for a student with intellectual disability? The student is a subject in the educational process. The teacher strives to realize the student’s potential, to support the student in becoming a better and wiser person. To this end, the teacher acquires knowledge and skills while educating him/herself, achieving successive professional advancement levels. And thus, equipped with the right tools, The teacher confronts the student, providing opinions, dispositions, directing the task requirements, giving the student the chance to follow his/her guidelines with a hope of rising the heights of student’s intellectual, emotional and spiritual development. Does the teacher know what to demand from the mentally challenged student? Is it not that being a teacher means he/she should know what tasks to require? How does the teacher perceive those required tasks students must undertake? The explanation of demands in the educational process through the eyes of a teacher and the emancipative challenges in education and support for students with intellectual disabilities – these are the areas covered by this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biesta G.J.J. (2013), The beautiful risk of education, Paradigm Publishers, London.

Booth S., Marton F. (1997), Learning and awareness, Mahwah, N.J., Lawrence Erlbaum Associates.

Głodkowska J. (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa.

Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Jurgiel A. (2009), Doświadczanie szkoły przez uczniów. Rekonstrukcja fenomenograficzna, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(10), s.142–149.

Jurgiel-Aleksander A. (2016), Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza, „Rocznik Andragogiczny”, nr 23, s. 267–282.

Kohut D. (2014) Pomiędzy piętnem a edukacją osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 14, s. 91–99.

Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kubinowski D., Nowak M. (red.) (2006), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, „Impuls”, Kraków.

Lech A. (2013), Społeczne konstruowanie rzeczywistości obiektywnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria „Organizacja i Zarządzanie”, z. 65, nr kol. 1897.

Luc J. (2013), Czym jest rozumienie w humanistyce? Próba odpowiedzi H.G. Gadamera., IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, XXV, Białystok, http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/593/1/Idea_2013_Luc.pdf [dostęp: 1 marca 2018].

Łysek J. (1996), Rozumienie hermeneutyczne w pedagogice, Chowanna 1-2, 7-20, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Chowanna/Chowanna-r1996-t1_2/Chowanna-r1996-t1_2-s7-20/Chowanna-r1996-t1_2-s7-20.pdf [dostęp: 1.03.2018].

Markowski M.P. (2003), Efekt Inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Wydawnictwo Homini, Kraków.

Mieszalski S. (1997), O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa.

Moń R., (1999), Odpowiedzialność fundamentem ludzkiej podmiotowości. Potrzeba i możliwości koncepcji E. Lévinasa, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa.

Moroz J. (2013), Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1, s. 33–44.

Okoń W. (1992), Słownik Pedagogiczny, PWN, Warszawa.

Ryszard M. (1999), Odpowiedzialność fundamentem ludzkiej podmiotowości. Potrzeba i możliwości koncepcji E. Levinasa, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa.

Sokołowski R. (2012), Wprowadzenie do fenomenologii, przeł. M. Rogalski, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Szczęsny W. (2008), Metodyka badań pedagogicznych i pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Szkudlarek T., Śliwerski B., (1992), Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Sztobryn S. (1983), Dialektyka swobody i przymusu w pedagogice S. Hessena, „Studia Filozoficzne” nr 1112, s. 203–212.

Wehmeyer M., Shwartz M. (1998), The Relationship Between Self-Determination and Quality of Life for Adults with Mental Retardation, „Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities”, 33(1), s. 3–12.

Wołoszyn S. (1995), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej końca XVIII stulecia, t. 1, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce.

Żuk P. (2007), Struktura a kultura. O uwarunkowaniach orientacji emancypacyjnych w społeczeństwie polskim, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Żyta A. (2013), Samostanowienie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej Polsce – pozory czy rzeczywistość? „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 4(22), s. 117–130.

Published

2018-09-05

How to Cite

Drabata, A. (2018). Deconstruction of meanings given to demands by teachers working with students with intellectual disabilities. Disability - Discourses of Special Education, (30), 295–310. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8500