Place of special education in teachers’ training: expectations, opportunities, opinions – the context of legislation acts and school reality

Authors

  • Edyta Nieduziak University of Silesia

Keywords:

inclusive education, teachers, pupils with disabilities, teachers of inclusive education, special education

Abstract

The paper presents study of preparing teachers of generally available schools for the inclusive education. It presents legal conditions and compares them with researches amongst teachers – the post-graduate education’s students of the special education and amongst students of nonpedagogic faculty, preparing to the work as teachers. The purpose of research was to know: declared motivations for entertaining the postgraduate study or the teaching education, the opinion on the study of the special education, preferred form of education for students with disabilities. The author used the diagnostic survey, technique of the questionnaire form. Results show that the attitude towards forms of education of pupils with disability can correlate not only with preparing teachers, but also with their motivation to the work with disabled persons. Teachers prefer current, segregation forms of education of pupils with disability. Students have a courage of the work in nonsegregation educational system. They don’t still know the reality of the work as teachers but they have positive experiences of being pupils of integration classes. Students more willingly study in the special needs education. Teachers aren’t willing for changes disabled pupils require which, but they are motivated by anxiety of loss of the work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bąbka J., Podgruszewska M. (2016), Polityka oświatowa wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w perspektywie lokalnej – na podstawie opinii nauczycieli małego miasta, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 92–106.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Cylkowska-Nowak M. (2000), Społeczne funkcje szkolnictwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń.

Dryżałowska G. (2004), Integracja edukacyjna a integracja społeczna, [w:] Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Wydawnictwo Żak, Warszawa.

Dudzińska A., Roszewska K. (2016), Praktyczna realizacja polityki oświatowej wobec uczniów z niepełnosprawnościami, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 185–201.

Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – wyzwanie dla JST, (2015), ORE, Warszawa.

Gajdzica Z. (2011), Sytuacja trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gajdzica Z., Iwińska J. (2013), Reorganizacja sieci szkół specjalnych – oszczędność, racjonalizacja przestrzeni, profesjonalizacja usług czy zwykła głupota [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Hizn A. (1999), Perspectiven: Von der Integration zur Inclusive Education? [w:] Entwicklung – Standorte – Perspectiven, P. Achtel, D. Schmetz (red.), Sonderpädagogische Kongress, Würzburg.

Jachimczak B, Chrzanowska I. (2015), Kompetencje współczesnych nauczycieli a praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole [w:] Nauczyciel w nowoczesnym świecie od założeń teoretycznych do rozwoju kompetencji, J. Pyżalski (red.), theQ studio, Łódź.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2016), (Nie)dojrzałość pro inkluzyjnych zmian w kształceniu osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 47–59.

Kupisiewicz M. (2014), Słownik pedagogiki specjalnej, APS, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sadowska S. (2016), Polityka oświatowa w rozwiązywaniu kwestii kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami (1989–2016), „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 13–36.

Szumski G. (2009), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zamkowska A. (2011), Szkolnictwo specjalne w roli tradycyjnej i nowej [w:] Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata, M. Chodkowsk, D. Osik-Chudowolska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Akty prawne

Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i jakość, Salamanka, Hiszpania 7-10 czerwca 1994 r., UNESCO 1994, http://www.eurosprawni.org/pl/prawo/314-deklaracja-z-salamanki-oraz-wytyczne-dla-dzialan-w-zakresie-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych [dostęp: 18.05.2017].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r., Dz. U. poz. 1264).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. z 2012 r., poz. 131.

Published

2017-09-25

How to Cite

Nieduziak, E. (2017). Place of special education in teachers’ training: expectations, opportunities, opinions – the context of legislation acts and school reality. Disability , (27), 210–221. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9239