Pozdrowienia z Krakowa. "Belle Epoque" kontra "Tabu"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.09

Słowa kluczowe:

Belle Epoque, Tabu, literatura groszowa, serial telewizyjny

Abstrakt

Two series premiered in 2017: British-American Taboo and Polish Belle Epoque. The year is not the only similarity – based on the statements by Edward Miszczak, head of programming of the TVN channel, resemblance was sought and even intended. Similitude in the main character’s image as well as the starting point of the story lines proved to be misleading. A closer look at both shows reveals that the only feature that they have in common is their rootedness in popular (and vernacular) cultural traditions: in Taboo intentional and visible references to political fiction, film noir aesthetics, graphic novel and heist movie; in Belle Epoque (topical but also stylistic) resemblance to popular gutter circulation novels (dime novels) on Polish territory at the turn of 19th and 20th centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Belleepoque.tvn.pl. https://belleepoque.tvn.pl/witaj-w-swiecie-belle-epoque,223109,n.html (dostęp: 14.08.2018).

Biskupski, Ł. (2017), Literatura obiegu brukowego. Świat niepospolitych zdarzeń i straszliwych przygód, [w:] Ł. Biskupski, M. Rawska (red.), Papierowi bandyci. Wypisy z polskojęzycznych powieści obiegu brukowego do 1939 roku. Łódź: Przypis.

Britishcinematographer.co.uk. The Dark Side. Mark Patten / Taboo. https://britishcinematographer.co.uk/mark-patten-taboo/ (dostęp: 15.08.2018).

Brzezicki, Ł. (2018). „Belle Epoque” wróci jak będzie dobry scenariusz. Miszczak: nie rezygnujemy z projektów historycznych. „Wirtualnemedia”. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/belle-epoque-wroci-jak-bedzie-dobry-scenariusz-miszczak-nie-rezygnujemy-z-projektow-historycznych (dostęp: 14.08.2018).

Cykorz, K. (2017). Ludzkie mięso i wielkie kapelusze. „Dwutygodnik”, nr 210. http:// www.dwutygodnik.com/artykul/7180-ludzkie-mieso-i-wielkie-kapelusze.html (dostęp: 14.08.2018).

Dehnel, J. (2017). „Facebook”. https://www.facebook.com/jacek.dehnel/posts/10155086115814914 (dostęp: 14.08.2018).

Dunin, J.; Knorowski, Z. (1984). Polskie powieściowe serie zeszytowe. Materiały bibliograficzne. Łódź: Wydawnictwo Bibliograficzne Biblioteki Uniwersyteckiej w Łodzi.(Zdigitalizowane materiały można znaleźć w formie bazy danych na stronie http://papierowibandyci.swps.edu.pl).

Fitz-Gerald, S. (2017). The Real History of Nootka Sound from Tom Hardy’s „Taboo”. „Thrillist”. https://www.thrillist.com/entertainment/nation/nootka-sound-taboo-fx-show-explained (dostęp: 15.08.2018).

Gemra, A. (1998). „Kwiaty zła” na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Hughes, S. (2017). Naysayers Be Damned! Tom Hardy’s Taboo is a Work of Wicker Man Genius. „The Guardian”. https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/feb/23/naysayers-be-damned-tom-hardys-taboo-is-a-work-of-wicker-man-genius (dostęp: 15.08.2018).

iz (2017). Twórcy serialu „Belle epoque” w Łodzi: „Błędy bierzemy na klatę”. „Łódź.wyborcza. pl”. http://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,21467053,tworcy-serialu-belle-epoque-w-lodzi-bledy-bierzemy-na-klate.html (dostęp: 14.08.2018).

James, N. (2017). Taboo: Tom Hardy Prowls pre-Dickensian London’s Heart of Darkness. „BFI”. https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/reviews-recommendations/tv/taboo-tom-hardy-gothic-london(dostęp: 15.08.2018).

Jaworska, J.; Biskupski, Ł. (2017). Nota edytorska [Tajemnice Krakowa. Romans współczesny],[w:] Ł. Biskupski, M. Rawska (red.), Papierowi bandyci. Wypisy z polskojęzycznych powieści obiegu brukowego do 1939 roku. Łódź: Przypis.

Lee, D. (2014). The Heist Movie: Stealing with Style. London–New York: Columbia University Press.

mko (2017). „Belle Epoque” to miał być hit. Jak wyszło? „Szkoda, że poziom nie jest tak wysoki jak budżet” [OPINIE]. „Kultura.gazeta.pl”. http://kultura.gazeta.pl/kultura/7,127222,21379630,belle-epoque-to-mial-byc-hit-jak-wyszlo-szkoda-ze-poziom.html (dostęp: 14.08.2018).

Muszyński, D. (2017). Najdroższa produkcja w historii polskiej telewizji debiutuje. Czas na „BelleEpoque”! „Wprost”. https://www.wprost.pl/tylko-u-nas/10042927/Najdrozsza-produkcja-w-historii-polskiej-telewizji-debiutuje-Czas-na-Belle-Epoque.html (dostęp: 14.08.2018).

Papierowibandyci.swps.edu.pl. http://papierowibandyci.swps.edu.pl/items/show/398; http://papierowibandyci.swps.edu.pl/items/show/242; http://papierowibandyci.swps. edu.pl/items/show/354; http://papierowibandyci.swps.edu.pl/items/show/310 (dostęp: 18.08.2018).

Prawdziwe tajemnice Krakowa (1892). „Przegląd Powszechny”, R. 9. Przedruk: Ł. Biskupski, M. Rawska (red.) (2017). Papierowi bandyci. Wypisy z polskojęzycznych powieści obiegu brukowego do 1939 roku. Łódź: Przypis.

Rakowski-Kłos, I. (2017). Kompania Wschodnioindyjska w serialu „Tabu”. Pierwsza korporacja świata. „Wyborcza”. http://wyborcza.pl/7,90535,21491697,kompania-wschodnioindyjska-w-serialu-tabu-pierwsza.html (dostęp: 15.08.2018).

Schwindt, O. (2017). Tom Hardy’s „Taboo” Character Is Inspired by „Oliver Twist”, „Heart of Darkness”, Jack the Ripper. „Variety”. https://variety.com/2017/tv/news/tom-hardy-taboo-character-tca-1201959647/ (dostęp: 15.08.2018).

Słowik, A. (2017). „Belle Epoque”. TVN świeci przykładem i rozpoczyna piękną epokę w polskiej telewizji [RECENZJA]. „Telemagazyn”. https://www.telemagazyn.pl/artykuly/belle-epoque-tvn-swieci-przykladem-i-rozpoczyna-piekna-epoke-w-polskiej-telewizji-recenzja-55778.html (dostęp: 14.08.2018).

Sowa, B. (2017). Edward Miszczak: Wszystko jest konkurencją. „Wirtualnemedia”. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/edward-miszczak-nie-jestem-fundamentalista-dla-zdrad-gwiazd-jestem-wyrozumialy (dostęp: 17.08.2018).

Varga, K. (2012). Droga przez mąkę. „Wyborcza”. http://wyborcza.pl/magazyn/ 1,124059,11444927,Droga_przez_make.html (dostęp: 16.08.2018).

Żołkiewski, S. (1973). Kultura literacka (1918-1932). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Rawska, M. (2018). Pozdrowienia z Krakowa. "Belle Epoque" kontra "Tabu". Panoptikum, (20), 135–151. https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.09