A Dangerous Method? The Use of Film in the Therapeutic Process

  • Monika Rawska Uniwersytet Łódzki
Słowa kluczowe: film literacy, film education

Abstrakt

The author analyses activities described as film therapy in Poland, emphasising the fact that in their description the term is often overused (most of them use film as a tool in school and social education or even rehabilitation, without any connection to therapy as a psychological and psychiatric method), which can cause some perplexity among those interested in the topic. The author also discusses the ideological implications of the method, inscribing it in the context of therapeutic culture and referring to Polish publications about film therapy, as they are potential signposts for those looking for information on the issue. This leads to the conclusion that film therapy can be seen as a part of film and media education in Poland, that favours the utilisable and reducing approach to cinema. Visible, especially on internet film forums, is an urgent need to educate the viewers, which reveals an even broader problem (that will be only briefly mentioned) – humanities education in general.

Bibliografia

Bałutowski, D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą: film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Bałutowski, D. “Co ważne, a co ważne nie jest” – lekcja wychowawcza poświęcona problematyce wartości w oparciu o film Wojciecha Smarzowskiego Wesele. Filmotekaszkolna.pl. http://www. filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,2172,from,71 (access: 15.07.2016).

Badziukiewicz, B. O związkach i małżeństwie – lekcja wychowawcza w oparciu o film Pas de deux Kingi Lewińskiej. Filmotekaszkolna.pl. http://www.filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowaszczegoly, 2179,from,71 (access: 15.07.2016).

Borecka, I., Wontarowska-Roter, S. (2003). Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wałbrzych: Wydawnictwo UNUS.

Dermer, S. B. (2000). “Utilizing Movies in Family Therapy: Applications for Individuals, Couples and Families.” The American Journal of Family Therapy, no. 28.

Edukacjafilmowa.pl. http://www.edukacjafilmowa.pl.

Ejsmont, A., Mańkowski, Ł. (2014). Czym jest filmoterapia? Kinoterapia.pl, 24 March. http:// kinoterapia.pl/2014/03/24/czym-jest-filmoterapia/ (access: 10.07.2016).

Filmotekaszkolna.pl. http://www.filmotekaszkolna.pl.

Filmweb.pl. http://www.filmweb.pl/. http://www.filmweb.pl/film/Spring+Breakers-2012-639024/discussion/H%C4%98,2177646, (access: 16.10.2016).

Haltof, M. (1985). “Kinoterapia – przeżyjmy katastrofę.” Kino, no. 9.

Hay, L. L. (1992). Możesz uzdrowić swoje życie. Warszawa: Wydawnictwo Medium.

Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kędzierska, J. (2005). “Fenomen współczesnych poradników: przyczyny społeczno-kulturowe.” Kultura współczesna, no. 3 (45).

Kondraciuk, M. Krótka historia. http://filmoterapia.gkf.com.pl/page,6,strona,filmoterapia.html (access: 16.07.2016).

Kondraciuk, M. (2014). Największą przeszkodą dla osoby niepełnosprawnej jest osoba zdrowa (interview). Kinoterapia.pl,1 February. http://kinoterapia.pl/2014/02/01/najwieksza-przeszkoda-dla- osoby-niepelnosprawnej-jest-osoba-zdrowa/ (access: 16.07.2016).

Kozubek, M. (2014). Filmoterapia – teoria i praktyka (interview). Kinoterapia.pl, 26 March.

http://kinoterapia.pl/2014/03/26/filmoterapia-teoria-i-praktyka/ (access: 15.09.2016).

Kozubek, M. (2016a). Discussion during a ThinkFilm discussion club meeting, 6 May.

Kozubek, M. (2016b). Filmoterapia. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Milanowska, K. (2003). Kinezyterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Olchanowski, T. (2016). Kultura manii. Warszawa: Eneteia.

Rubin, H. E., Katz, E. (1946). “Auroratone Films for the Treatment of Psychotic Depressions in an Army General Hospital.” Journal of Clinical Psychology, no. 2.

Salecl, R. (2013). Tyrania wyboru (transl. Barbara Szalewa). Warszawa: Krytyka Polityczna.

Warmuz-Warmuzińska, E. (2013). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Warszawa: Difin.

Warmuz-Warmuzińska, E. (2015). Filmoterapia. Scenariusze zajęć w edukacji filmowej dzieci i dorosłych. Warszawa: Difin.

Wawrzyn, K. (2007). “Film jako materiał terapeutyczny wykorzystywany w pedagogice specjalnej.” Psychiatry and Film Conference, Department of Special Education, University of Lower Silesia (23–24 November 2007), 23 November. http://www.dzieciecegraffiti.pl/index.ph p?action=readmore&idc=15&id=168&print=1 (access: 15.07.2016).

Zembowicz, L. (2016). Filmoterapia, czyli psychoedukacja poprzez film. Meeting during the Transatlantyk Festival, 30 June.

Opublikowane
2017-12-29
Jak cytować
Rawska, M. (2017). A Dangerous Method? The Use of Film in the Therapeutic Process. Panoptikum, (18), 135-156. https://doi.org/10.26881/pan.2017.18.09