ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ MIKROPRZEDSIĘBIORSTW TRANSPORTU DROGOWEGO W POLSCE
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, drogowy transport samochodowy, mikroprzedsiębiorstwa, modal split, analiza PESTEL/PESTLEAbstrakt
Cel. Transport drogowy, między innymi ze względu na swój ilościowy udział rynkowy, jest uznawany za obszar, w którym należy wprowadzić najwięcej zmian ochraniających środowisko naturalne. Konieczne wydaje się ukierunkowanie przedsiębiorstw na bycie zrównoważonymi, w spójności z prowadzoną działalnością, ale także otoczeniem zewnętrznym. Celem artykułu jest pogłębienie wiedzy na temat wyzwań, barier, zagrożeń i szans wynikających z wdrażania zrównoważonego rozwoju mikroprzedsiębiorstw transportu drogowego w Polsce.
Metoda. W artykule wykorzystano kilka metod i narzędzi badawczych. Analiza dostępnych źródeł pozwoliła scharakteryzować udział transportu drogowego w wybranych krajach Unii Europejskiej oraz przedstawić zmiany zachodzące w modernizacji taborów samochodowych. Przeprowadzone wywiady niestrukturyzowane z podmiotami wpisującymi się w ramy badania dostarczyły informacji na temat funkcjonowania przedsiębiorstw transportowych. Problematyka zrównoważonego rozwoju mikroprzedsiębiorstw transportu drogowego w Polsce została uzupełniona również o analizę PESTEL, która umożliwiła kategoryzację wybranych uwarunkowań wpływających na działalność przedsiębiorstw.
Wyniki. Identyfikacja kluczowych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na wdrażanie zrównoważonego rozwoju w mikroprzedsiębiorstwach transportu drogowego. W aspekcie utylitarnym uzyskane wyniki mogą stanowić wsparcie w podejmowaniu decyzji przez mikroprzedsiębiorstwa transportu drogowego. W aspekcie teoretycznym – stanowić podstawę do dalszych badań nad zrównoważonym rozwojem przedsiębiorstw sektora transportu-spedycji-logistyki.
Downloads
Bibliografia
Bal, F., & Vleugel, J. M. (2018). Heavy-duty trucks and new engine technology: impact on fuel consumption, emissions and trip cost. International Journal of Energy Production and Management, 3(3), 167-178. https://doi.org/10.2495/EQ-V3-N3-167-178
Bekisz, A., & Kruszynski, M. (2022). Europejski Zielony Ład w branży transportowej. Ze-szyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Logistyki, (7 [4]). https://doi.org/10.22630/EIOL.2022.7.4.25
Bielawska, A. (2022). Socially responsible activity of micro-, small-, and medium-sized en-terprises—benefits for the Enterprise. Sustainability, 14(15), 9603. https://doi.org/10.3390/su14159603
Dyr, T., & Dyr, J. (2019). Trendy rozwoju transportu w Polsce i w Unii Europejskiej. TTS Technika Transportu Szynowego, 26.
Jacyna, M., & Wasiak, M. (2015). Costs of road transport depending on the type of vehicles. Combustion Engines. 2015, 162(3), 85-90. https://doi.org/10.19206/CE-116868
Juřík, D., & Janoš, V. (2023). Different aspects influencing modal split, from view of sustainable development and reducing of greenhouse gas emissions. Trans Motauto World, 8(2), 49-52.
Kaack, L. H., Vaishnav, P., Morgan, M. G., Azevedo, I. L., & Rai, S. (2018). Decarbonizing intraregional freight systems with a focus on modal shift. Environmental Research Letters, 13(8), 083001. https://doi.org/10.1088/1748-9326/aad56c
Koralova-Nozharova, P. (2021). European Green Deal and transport sector development–opportunities or restrictions. SHS web of conferences (Vol. 120, p. 04004). EDP Sci-ences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202112004004
Liu, Y., & Tan, J. (2020). Experimental study on solid SCR technology to reduce NO x emissions from diesel engines. Ieee Access, 8, 151106-151115. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3016959
Ministry of Ecological Transport Transformation in France. (2021). Decree of 29 July 2021 amending the amended regulation of 4 December 2012 on the permissible gross weight of land motor vehicles.
Motowidlak, U. (2023). Programy i instrumenty finansowania inwestycji w zrównoważoną i innowacyjną mobilność. Zielone Finanse, Komitet Prognoz ,,Polska 2000 PLUS”, 63-80.
Mućko, P., Niemiec, A., & Skoczylas, W. (2021). Voluntary coercion? Conditions for sustainable reporting by small and medium-sized enterprises. The Theoretical Journal of Accounting, 45(4), 91-110. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5744
Ocampo-Giraldo, D. M., Gonzalez-Calderon, C. A., & Posada-Henao, J. J. (2019). Assessment of trucking bans in urban areas as a strategy to reduce air pollution. Journal of Transport & Health, 14, 100589. https://doi.org/10.1016/j.jth.2019.100589
Pató, B. S. G., & Herczeg, M. (2020). The effect of the COVID-19 on the automotive supply chains. Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, 65(2), 1-11. https://doi.org/10.2478/subboec-2020-0006
Road transport in Poland 2023, Report prepared by the SpotData analysis center on behalf of and at substantive cooperation with the Transport and Logistics Poland employers' association.
Specification materials from several truck manufactures. (2023-2024). Materials provided by Scania Group, DAF Trucks, Volvo Trucks, Mercedes-Benz Trucks, Renault Trucks, MAN Truck & Bus and Iveco.
Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. (2015). United Nations, A/RES/70/1.
Ungureanu, A., & Ungureanu, A. (2020). SMEs-The main pillar of any economy. Annals of Spiru Haret University. Economic Series, 20(1).
Wątróbski, J., & Bączkiewicz, A. (2022, September). Towards Sustainable Transport Assessment Consider-ing Alternative Fuels Based on MCDA Methods. In 2022 17th Con-ference on Computer Science and Intelligence Systems (FedCSIS) (pp. 799-808). IEEE. http://dx.doi.org/10.15439/2022F144
Zaorski-Sikora, Ł. (2023). Aporie zrównoważonego rozwoju. Nowa Polityka Wschodnia, 36(1), 175-188.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
