Systemy szkoleniowe i wynagrodzenia, jako bodźce motywacyjne na przykładzie firmy x – studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.26881/wg.2019.2.05Słowa kluczowe:
motywacja, szkolenia, wynagrodzeniaAbstrakt
W XXI wieku zarządy przedsiębiorstw poszukują coraz to nowszych bodźców stymulujących pracowników do jeszcze lepszej pracy, ponieważ to oni stanowią obecnie główny napęd w drodze do osiągnięcia sukcesu, a sam proces motywowania stał się nieodłącznym elementem dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Wszystko to w powiązaniu z zachowaniem współczesnych pracowników, którzy często nie będąc zadowoleni z warunków pracy, zmieniają miejsce zatrudnienia, doprowadziło do określenia celu opracowania jako ocena analizy systemów szkoleniowych i wynagrodzeń w badanym przedsiębiorstwie z branży budowlanej. Przeprowadzone badanie należy traktować jako pilotażowe, swoisty poligon doświadczeń, gdyż w przyszłości doświadczenia te, zostaną przełożone na badanie z reprezentatywną już grupą przedsiębiorstw. Dzięki zdefiniowaniu i analizie ważności kryteriów autor wyszczególnił dwie metody, które spełniają powyższe kryteria badania - metoda ankiety audytoryjnej i ankieta bezpośrednia. Dokonane analizy jednoznacznie ukazały, że systemy szkoleniowe i wynagrodzenia w badanej firmie X są prawidłowo zaprojektowane, gdyż wpływają pozytywnie na motywacje pracowników. Okazało się także, że motywowanie elementami pozapłacowymi możliwe jest tylko w przypadku, kiedy personel jest zadowolony z poziomu swojego wynagrodzenia.
Downloads
Bibliografia
Beck – Krala E., Wynagrodzenia pracowników w organizacji. Teoria i praktyka, Wydawnictwo AGH, Kraków 2013.
Cowling A., Lundy O., Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2016.
Encyklopedia Zrządzania - https://mfiles.pl/pl/ (data pobrania 10.04.2019).
Feliniak U., Istota i funkcje wynagrodzeń, [w] Wynagrodzenia - rozwiązywanie problemów w praktyce, (red.) S. Borkowska, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Fowler S., Dlaczego motywowanie ludzi nie działa i co działa? Najnowsze metody przywództwa, dodawania ludziom energii i ich zaangażowania, MT Biznes, Warszawa 2015.
Griffin R.W., Podstawy Zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1999.
Kopertyńska M.W., Zarządzanie kadrami, Stowarzyszenie Wspólnota Akademicka, Legnica 2002.
Kopertyńska M.W., Motywowanie pracowników.Teoria i Praktyka, Placet, Warszawa 2009.
Kostera M., Kownacki S., Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji, [w] Zarządzanie. Teoria i Praktyka, (red.) A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 1995.
Pocztowski A., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Strategie, procesy, metody, PWE, Warszawa 2008.
Rossiter J. A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w małym przedsiębiorstwie, ACDI, Warszawa 2000.