Werbalne i niewerbalne przejawy seksizmu w wybranych podręcznikach do nauki języków polskiego i norweskiego jako obcych
DOI:
https://doi.org/10.26881/ss.2022.26.03Słowa kluczowe:
seksizm, seksizm językowy, stereotypy płciowe, podręczniki do nauczania języka jako obcegoAbstrakt
The aim of this study is to examine signs of gender discrimination in selected textbooks for learning Norwegian and Polish as foreign languages. Norway is considered to be a leading country in terms of gender equality, while Poland does not traditionally carry such connotations. Therefore, it is presumed that those slight cultural differences have an impact on the content of the books under discussion. The study considers whether included texts teach about feminism and gender equality. Secondly, professional occupations of male and female characters are examined in order to assess the extent of gender stereotyping. The last part is focused on examples of sexism itself. The analysis leads to a conclusion that gender discrimination is in fact more prevalent in the Polish textbooks than in the Norwegian ones.
Downloads
Bibliografia
Berg, L., Hofset, J. (2017). God i norsk 1: tekstbok A1/A2. Oslo: Aschehoug.
Berg, L., Hofset, J., Klippen, H. (2018). God i norsk 2: tekstbok B1. Oslo: Aschehoug.
Berg, L., Hofset, J., Klippen, H. (2020). God i norsk 3: tekstbok B2. Oslo: Aschehoug.
Brzezowska, M. (2014). Autostereotyp Polaków w wybranych podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców. Postscriptum Polonistyczne 1(13): 47–62.
Burkat, A., Jasińska, A., Małolepsza, M., Szymkiewicz, A. (2010). Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2011). Podręczniki jako przedmiot badań genderowych (feministycznych). W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.). Podręczniki i poradniki. Konteksty, dyskursy, perspektywy. Kraków: Impuls, s. 31–48.
Dąbrowska, A. (1998). Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny obraz Polski i Polaka? (Próba znalezienia stereotypów). W: J. Anusiewicz i J. Bartmiński (red.). Język a kultura. Tom 12. Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, s. 278–295.
Dixon, A., Jasińska, A. (2020). Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Karwatowska, M., Szpyra-Kozłowska, J. (2005). Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kola, A.M. (2013). Płeć w nauczaniu języka polskiego jako obcego. W: A. Rabczuk (red.). Edukacja międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne: materiały z konferencji naukowej. Warszawa: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum Uniwersytetu Warszawskiego, s. 412–425.
Kwiatkowska, A. (2014). Seksizm. W: M. Rudaś-Grodzka (red.). Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Czarna Owca, s. 501–503.
Małolepsza, M. Szymkiewicz, A. (2020). Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta. Kraków: Wydawnictwo Prolog.
Nordby, L. (2018). Lærebøkenes bidrag i arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere. Praca magisterska. Oslo: OsloMet – storbyuniversitet. Norsk Språkrad (1997). Kjønn, språk, likestilling. Oslo: Norsk Språkrad og Kompetansesenter for likestilling.
Pauwels, A. (1998). Women changing language. London & New York: Longman.
Paździo, J. (2012). Czy podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego mają marginesy? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 4: 158–170.
Piekot, T., Ż̇urek, A. (2008). Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. W: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.). Ideologie w słowach i obrazach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 206–219.
Stankiewicz, K., Ż̇urek, A. (2010). Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 17: 495–505.
Uri, H. (2018). Hvem sa hva? Kvinner, menn og språk. Oslo: Gyldendal.