Skandynawska reklama komercyjna. Budzące kontrowersje u polskiego odbiorcy medialnego zderzenie stereotypowego postrzegania Skandynawii z jej obrazem w przekazie reklamowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ss.2022.26.08

Słowa kluczowe:

reklama skandynawska, reklama kontrowersyjna, stereotypy, kultura

Abstrakt

Advertising is a product of culture and, at the same time, creates culture. Advertisements often refer to symbols and myths, but also to stereotypes, i.e. socially established, “rigid” views, ideas about reality consisting of someone else’s opinions, which are deeply rooted in human consciousness. Using such images – both native and foreign – for commercial purposes, advertisements can distort them to affect the recipient. The aim of this article is to identify and analyse selected Scandinavian commercial advertisements considered controversial in terms of confronting the stereotypical perception of Scandinavia by the Polish and Scandinavian media recipient with the image of Scandinavia contained in the message. The study also makes an attempt to evaluate this type of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bukowski, M., Drogosz, M. (2005). Stereotypy i poznanie: poznawcze podstawy funkcjonowania stereotypów. W: M. Kossowska, M. Nęcka-Śmieja, S. Śpiewak (red.). Społeczne ścieżki poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 15–36.

Kofta, M. (2004). Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Kusek, R., Purchla, J., Sanetra-Szeliga, J. (2015). Narody i stereotypy 25 lat później. Nowe granice, nowe horyzonty. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.

Lippman, W. (1961). Public opinion. New York: The New York Macmillan Company.

Lusińska, A. (2011). Od popkultury do reklamy społecznej. Rozważania nad miejscem reklamy społecznej w kulturze popularnej. W: W. Jakubowski, S. Jaskulska (red.). Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 125–147.

Lusińska, A. (2019). Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994–2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Postman, N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Słownik łacińsko-polski (1995). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczęsna, E. (2001). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Źródła internetowe

fun.tv. (2021). Święty Mikołaj gejem? Całuje się z mężczyzną. https://4fun.tv/news/swiety- -mikolaj-gejem-reklama-kiedy-harry-poznal-swietego-mikolaja-wideo [dostęp: 27.03.2022].

ADWEEK.COM (2021). Norweska poczta ujawnia: Mikołaj jest gejem. Nowa świąteczna reklama. https://www.tvp.info/57088113/mikolaj-gejem-w-reklamie-norweskiej-poczty [dostęp: 27.03.2022].

„Co jest naprawdę skandynawskie? Nic”. Kontrowersyjna reklama linii SAS. https://podroze.onet. pl/aktualnosci/kontrowersyjna-reklama-linii-sas-co-jest-naprawde-skandynawskie-nic/ mc9gl2w [dostęp: 28.03.2022].

Encyklopedia PWN (2022). https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/;3979617 [dostęp: 15.02.2022].

Film „Kiedy Harry poznał Sally”. https://www.filmweb.pl/film/Kiedy+Harry+poznał+- Sally-1989-1266 [dostęp: 27.03.2022].

Góraleczko, N. (2021). Kiedy Harry poznał świętego Mikołaja. Norweska reklama świąteczna upamiętnia ważne wydarzenie. https://nowemedium.pl/wiadomosci/kiedy-harry-poznal- -swietego-mikolaja-norweska-reklama-swiateczna-upamietnia-wazne-wydarzenie/ [dostęp: 27.03.2022].

Górny, G. (2020). Matka Boża celem plugawych ataków. Prorocka misja Fatimy nie została zakończona. https://wpolityce.pl/kosciol/480213-matka-boza-celem-plugawych-atakow [dostęp: 27.03.2022].

Oburzająca reklama norweskiej poczty (2019). https://www.tysol.pl/a40820-video-oburzajaca- -reklama-norweskiej-poczty-sugeruja-ze-jezus-byl-owocem-romansu-maryi-z-listonoszem [dostęp: 27.03.2022].

Potycz, D. (2009). Wyznaniowa Skandynawia. Religia a konstytucja. https://www.eesti.pl/ wyznaniowa-skandynawia-religia-a-konstytucja-12008.html [dostęp: 28.03.2022].

Scandinavian Airlines usuwa kontrowersyjną reklamę z sieci. https://skandynawiainfo.pl/ scandinavian-airlines-usuwa-kontrowersyjna-reklame-z-sieci/ [dostęp: 28.03.2022].

Skandaliczna reklama norweskiej poczty! Maryja przedstawiona jako niewierna żona, a Jezus jako nieślubny syn listonosza (2019). https://wpolityce.pl/swiat/478280-skandalnorweska- -poczta-robi-z-jezusa-nieslubnego-syna-maryi [dostęp: 28.03.2022].

Słownik szwedzko-polski (2022). https://pl.glosbe.com/sv/pl/lagom [dostęp 15.02.2022].

Sokołowicz, Z. (2021). TVP ostrzega przed skandynawską homopropagandą. Święty Mikołaj z norweskiej reklamy jest gejem. https://aszdziennik.pl/135821,atak-skandynawskiej- -homopropagandy-swiety-mikolaj-z-norweskiej-reklamy [dostęp: 27.03.2022].

Spot 1 Postaen Norge. In Those Days. https://www.youtube.com/watch?v=6SsBQMbjks8 [dostęp: 27.03.2022].

Spot 2 Postaen Norge. Kiedy Harry poznał Świętego Mikołaja. https://www.youtube.com/ watch?v=nDLumk_rQQw [dostęp: 27.03.2022].

Święty Mikołaj w reklamie norweskiej poczty jest gejem (2021). https://noizz.pl/lgbt/swiety- -mikolaj-w-reklamie-norweskiej-poczty-jest-gejem/jvj7y5r [dostęp: 20.03.2022].

Unity Line (2020). Jacy tak naprawdę są Szwedzi? Różnice kulturowe i stereotypy o Szwedach. https://www.unityline.pl/blog/jacy-tak-naprawde-sa-szwedzi-roznice-kulturowe-i- -stereotypy-o-szwedach [dostęp: 15.02.2022].

Wantuch, Z. (2014). Czego możemy nauczyć się z norweskich reklam? https://natemat.pl/blogi/ zbigniewwantuch/118747,czego-mozemy-nauczyc-sie-z-norweskich-reklam [dostęp: 28.03.2022].

Wilczek, J. (2020). Reklama linii lotniczych była tak poprawna politycznie, że nawet Skandynawowie się wkurzyli. https://bezprawnik.pl/poprawnosc-polityczna/ [dostęp: 28.03.2022].

World Happiness Report. https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2021/WHR+21.pdf [dostęp: 15.02.2022].

Wrzosek, M. (2019). Rola mitu i stereotypu w kształtowaniu rzeczywistości społecznej. https:// cyberpolicy.nask.pl/rola-mitu-i-stereotypu-w-ksztaltowaniu-rzeczywistosci-spolecznej/ [dostęp: 15.02.2022].

Zyśk, D. (2021). Norweska poczta w reklamie przekonuje, że Święty Mikołaj może być gejem. https:// www.press.pl/tresc/68397,norweska-poczta-w-reklamie-przekonuje_-ze-Swiety-mikolaj- -moze-byc-gejem [dostęp: 27.03.2022].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-28

Jak cytować

Lusińska, A. (2022). Skandynawska reklama komercyjna. Budzące kontrowersje u polskiego odbiorcy medialnego zderzenie stereotypowego postrzegania Skandynawii z jej obrazem w przekazie reklamowym. Studia Scandinavica, (6(26), 125–136. https://doi.org/10.26881/ss.2022.26.08

Numer

Dział

Historia i społeczeństwo