Theology of staves. Content interpretation of the instrumental music of Jan Sebastian Bach

Authors

  • Józef Majewski University of Gdansk

Keywords:

baroque music, musica poetica, Johann Sebastian Bach, “secular” instrumental music, content interpretation, structure interpretation, theology, theological interpretation

Abstract

Peter Kivy believed that Bach’s Die Kunst der Fuge is an example of absolute music, i.e. that it is open to the interpretation of its structure and not its content. The author of this article disagrees with Kivy, arguing that both the masterpiece in question and Bach’s other purely instrumental works that are considered to be secular are open to content interpretation – and even theological interpretation. The article presents theological interpretations of Bach’s Prelude, Fugue and Allegro for Lute (Anne Leahy), Musikalisches Opfer (Michael Marissen), Goldberg Variationen (Maria Judina), Das wohltemperierte Klavier (Christoph Bossert), Canon triplex (Albert Clement) i Die Kunst der Fuge (Hans Heinrich Eggebrecht i Anatoliy Miłka).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bach, J.S., Ария с различными вариациями (Гольдберг-вариации) для клавира. С пометками Марии Юдиной. Вступительная статья и комментарии Марины Дроздовой, Москва 1996.

Bartel, D., Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music, University of Nebraska Press, Lincoln–London 1997.

Blume, F., Outlines of a New Picture of Bach, przeł. S. Godman, „Music and Letters” 1963, nr 3, s. 214–227.

Bossert, Ch., Muzyczna systematyka a eschatologia Das Wohltemperierte Klavier cz. II Bacha jako paradygmat, przeł. M. Olch, [w:], Z zagadnień twórczości Jana Sebastiana Bacha. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej w 250. rocznicę śmierci kompozytora, red. D. Sławiec-Domagała Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego, Kielce 2001, s. 13–59.

Bramorski, J., Od „recreatio” do „contemplatio”, „Forum Teologiczne” 2013, nr 14, s. 35–49.

Butt, J., Bach's Metaphysics of Music, [w:] The Cambridge Companion to Bach, red. J. Butt, Cambridge University Press, Cambridge 2003, s. 46–59.

Chęćka-Gotkowicz, A., Persona (non) grata: czy muzyka absolutna potrzebuje narratora?, „Aspekty Muzyki” 2013, nr 3, 11–25.

Clement, A., Johann Sebastian Bach and the Praise of God: Some Thoughts on the ”Canon Triplex” (BWV 1076), [w:] Music and Theology. Essays in Honor of Robin A. Leaver, red. D. Zager, The Scarecrow Press, Lanham–Maryland–Toronto 2007, s. 147–167.

Cumming, N., The Sonic Self: Musical Subjectivity and Signification, Indiana University Press, Bloomington 2000.

Eggebrecht, H.H., J.S. Bach's „The Art of Fugue”. The Work and Its Interpretation, przeł. J. L. Prater, Ames 1993.

Harnoncourt, N., Muzyka mową dźwięków, przeł. M. Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995.

Hendrickson, M.L., Musica Christi: A Lutheran Aesthetic, Peter Lang Inc., International Academic Publishers, New York – Berlin–Oxford 2005.

Jasiński, T., Polska barokowa retoryka muzyczna, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2009.

Kivy, P., Muzyka absolutna i nowa muzykologia, przeł. J. Barska, [w:] Peter Kivy i jego filozofia muzyki, red. A. Chęćka-Gotkowicz, M. Jabłoński, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauki, Poznań 2015, s. 331–344.

Kivy, P., Philosophies of Arts. An Essay in Differences, Cambridge University Press, New York 1997.

Leahy, A., Bach's Prelude, Fugue and Allegro for Lute (BWV 998): A Trinitarian Statement of Faith?, „Journal of the Society for Musicology in Ireland” 2005–2006, nr 1, s. 33–51.

Leaver, R. A., „Concio et cantio”. Kontrapunkt teologii i muzyki w tradycji luterańskiej od Praetoriusa do Bacha, przeł. S. Zabieglińska, W. Bońkowski, „Muzyka” 2007, nr 4, s. 5–24.

Leaver, R. A., J.S. Bach and Scripture: Glosses from the Calov Bible Commentary, Concordia Publishing House, St. Louis 1986.

Leaver, R. A., Johann Sebastian Bach: Theological Musician and Musical Theologian, „Bach” 2000, nr 1, s. 17–33.

Luther's Table Talk, wybór Dr. [James] Macaulay, [London 1883].

Marissen, M., Bach and God, Oxford University Press, New York 2016.

Marissen, M., The Theological Character of J. S. Bach's ”Musical Offering”, [w:] Bach Studies 2, red. D. R. Melamed, Cambridge University Press, Cambridge 1995, s. 85–106.

Miłka, A., „Искусство фуги” И. С. Баха: к реконструкции и интерпретации, Санкт-Петербург 2009.

Miłka, A., Rethinking J. S. Bach’s „The Art of Fugue”, przeł. M. Ritzarev, red. E. Sheinberg, London–New York 2017.

Paczkowski, Sz., Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 1998.

Pelikan, J., Jan Sebastian Bach wśród teologów, przeł. E. Sojka, Wydawnictwo CLC, Katowice 2017.

Tatlow, R., Bach's Numbers: Compositional Proportion and Significance, Cambridge University Press, New York 2015.

Wolff, Ch., Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, przeł. B. Świderska, Lokomobila, Warszawa 2011.

Published

2019-06-26

How to Cite

Majewski, J. (2019). Theology of staves. Content interpretation of the instrumental music of Jan Sebastian Bach. Karto-Teka Gdańska, (1(4), 27–40. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/karto-teka/article/view/7908

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.