Wojna przeciw słabym versus ucieczka od bezradności. Badanie w działaniu
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.01Słowa kluczowe:
dehumanizacja, wojna przeciw słabym, badanie w działaniuAbstrakt
W tekście zostały przedstawione swoiste pejzaże wojny przeciw słabym, w tym wypadku przeciw chorym i niepełnosprawnym oraz działań dehumanizujących w historii i współczesnym świecie. Pojawiły się nurtujące pytania, czy potrafimy i chcemy budować świadomość tego, że gdy tak naprawdę wybucha wojna, właśnie te grupy ludzi będą potrafiły radzić sobie w owej wręcz beznadziejnej sytuacji? Na końcu rysuje się koncepcja badania w działaniu, które jest w trakcie tzw. reanimacji, a dotyczy stworzenia możliwości zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji do ochrony życia oraz zdrowia osób chorych i z niepełnosprawnościami poprzez opracowanie cyklu szkoleń, warsztatów.
Downloads
Bibliografia
Bailey K.M. (1998), Approaches.to empirical research in instructional sttings [in:] H. Byrnes (ed.), Perspectives in Research and Scholarship in Second Language Learmng, New York.
Bauman Z. (2016), Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa.
Carr W., Kemmis S. (1986), Becoming Critical: Education, knowledge and action research, Falmer, London.
Czarnecki R.S. (2011), Dehumanizacja – postmodernizm – technopol, http://www.racjonalista. pl/kk.php/s,2129 (dostęp: 7.08.2022).
Czerepaniak-Walczak M. (2013), Etyczne aspekty badania w działaniu: poszanowanie praw uczestników badań [w:] H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (76–89), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Hempoliński M. (1999), Czy zdołamy wyjść z cywilizacji zabijania? [w:]: J.L. Krakowiak (red.), Ekologia ducha (s. 51–67), Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa.
Jabłoński M. (2018), Jakość życia mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną. Badanie w działaniu, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.
Jaroszewski Z. (1999), Zagïada chorych psychicznie w Polsce w latach wojny w pięćdziesięciolecie zbrodni [w:] Z. Jaroszewski (red.), Zagłada chorych psychicznie w Polsce 1939–1945 (s. 9–27), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jung C.G. (2016), Archetypy i nieświadomość zbiorowa, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Kubinowski D. (2013), Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makmed, Lublin.
Levin M. (2012), Academic Integrity in Action Research, „Action Research”, 10(2): 133–149.
Levin M., Greenwood D.J. (2018), Creating a New Public University and Reviving Democracy. Action Research in Higher Education, Berghahn, New York–Oxford.
Lewin K. (1948), Resolving Social Conflicts: Selected Papers on Group Dynamics, Harper & Row, New York.
Lewin K. (1951), Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers, Harper & Row, New York.
Nasierowski T. (2008), Zagłada osób z zaburzeniami psychicznymi w okupowanej Polsce. Początek ludobójstwa, Wydawnictwo Neriton, Warszawa.
Nowicka E. (1996), Wprowadzenie. Poznanie swojskości i obcości [w:] E. Nowicka, J. Nowicki (red.), Inny-Obcy-Wróg, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Rejman K. (2021), Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
Robson C. (2011), Real World Research. A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings, Wiley, Chichester.
Starego K. (2013), Biedny jako Inny – orientalizacja i dehumanizacja biednych w procesie dyskursywnego konstruowania reprezentacji codzienności, Rocznik Pedagogiczny, 36: 221–242.
Środa M. (2020), Obcy, inny, wykluczony, Słów/obraz terytoria, Gdańsk.
Świniarski J. Marcinkowski M. (2019), Dylematy etyczne wojen militarnych: czy zdołamy wyjść z „cywilizacji zabijania” i „cywilizacji śmierci”? [w:]: C. Kalita, S. Topolewski, Wojna, etyka, kultura (s. 13–33), Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Siedlce-Warszawa.
Wallace M.J. (1998), Action research for language teachers, Cambridge University Press, Cambridge.