Relacje dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie ze znaczącym Innym - perspektywa biograficzna

Autor

  • Iwona Myśliwczyk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.032.12275

Słowa kluczowe:

znaczący Inni, relacje, dorosłość, niepełnosprawność intelektualna

Abstrakt

Relacje interpersonalne ze znaczącymi Innymi są niezwykle ważne dla osób z niepełnosprawnością intelektualna. Relacje te budują ich dorosłe życie, ponieważ określają sposób doświadczania i interpretowania trudów dnia codziennego. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną, doświadczających i interpretujących własne relacje ze znaczącymi Innymi. Prezentowane badania przeprowadzono w orientacji jakościowej, co pozwala na zastosowanie metody biograficznej i wywiadu narracyjnego. Analiza materiału empirycznego ukazuje biografie ludzi, z perspektywy wydarzeń i sytuacji budujących ich życie. 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Błeszyńska K. (2001), Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Chodkowska M., Szabała B. (2012), Osoby z upoośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ćwirynkało K. (2009), Relacje interpersonalne z rówieśnikami osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną [w:] Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik (red.), Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń-Olsztyn.

Dycht M. (2014), Mity, uprzedzenia, stereotypy a zjawisko piętna i stygmatyzacji niepełnosprawnych wzrokowo [w:] A. Fidelus (red.), Od stereotypu do wykluczenia, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Hebl M.R., Kleck R.E. (2008), Społeczne konsekwencje niepełnosprawności fizycznej [w:] T.F. Heatherton, R.E. Kleck, M.R. Hebl, J.G. Hull (red.), Społeczna psychologia piętna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kędzierska H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskusji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Kirenko J. (2008), Wobec niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademickie: Ośrodek Usług Edukacyjnych, Lublin.

Knoll N., Schwarzer R. (2005), Prawdziwych przyjaciół… Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć [w:] H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa.

Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa.

Krawiecka K. (2014), Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością intelektualną a rzeczywistość teatralna [w:] A. Fidelus (red.), Od stereotypu do wykluczenia, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Łobocki M. (2006), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, PWN, Kraków.

Nowak-Dziemianowicz M. (2016), Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Palka S. (2006), Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Papoutsaki K., Gena A., Kalyva E. (2013), How do Children with Mild Intellectual Disabilitiea Perceive Loneliness?, Europe’s Journal of Psychology, nr 9(1).

Rubacha K. (2004), Budowanie teorii pedagogicznych [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rzeźnicka-Krupa J. (2011), Niepełnosprawność i pedagogika. Pytanie o podmiot a kwestia tożsamości i zmiany paradygmatycznej dyscypliny, Studia z Teorii Wychowania, t. 2, nr 1(2).

Schűtze F. (1997), Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, Studia Socjologiczne, nr 1.

Zhen-Qiang W. i wsp. (2010), Correlation between loneliness and social relationship among empty nest elderly in Anhui rural area, China. Aging and Mental Health, 14(1).

Żuraw H. (1999), Procedury jakościowe w pedagogice specjalnej [w:] J. Pańczyk, W Dykcik (red.), Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku, materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21-23 IX 1998), Wydawnictwo UAM – WSPS, Warszawa–Poznań.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-17

Jak cytować

Myśliwczyk, I. . (2019). Relacje dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie ze znaczącym Innym - perspektywa biograficzna. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (35), 70–88. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.032.12275