(Nie)szczęśliwi rodzice – refleksje rodziców dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w rekonstrukcjach biograficznych

Autor

  • Iwona Myśliwczyk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Słowa kluczowe:

dorosłość, niepełnosprawność intelektualna, rodzina

Abstrakt

Tekst zawiera analizę i interpretację narracji rodziców dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Zastosowanie w badaniu metody biograficznej pozwoliło na ukazanie znaczeń jakie badani rodzice przypisywali codziennemu życiu z dorosłymi dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Dorosłość w tym przypadku obciążona jest nie tylko niepełnosprawnością i jej następstwami, lecz także społecznym postrzeganiem tej grup osób.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bauman Z. (1996), Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań.

Borzyszkowska H. (1997), Izolacja społeczna rodzin mających dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Brzezińska A. (2009), Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością [w:] A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński, Droga do samodzielności, Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk.

Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dróżka W. (1997), Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno – jakościowej w pedagogice, „Edukacja”, nr 4.

Gajdzica Z. (2013), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Giddens A. (2002), Nowoczesność i tożsamość „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa.

Helling I.K. (1990), Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, J. Włodarek, M. Ziółkowski, (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.

Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo UMC-S, Lublin.

Kijak A. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Kościelska M. (1995), Oblicza upośledzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność”, nr 24.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2010), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie z perspektywy zmiany społecznej [w:] Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, A. Żyta (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Lipińska-Lokoś J. (2010), Niepełnosprawność dziecka jako czynnik konstruujący życie rodziny [w:] Kultura pedagogiczna współczesnej rodziny, J. Cichla, J. Herberger, B. Skwarek (red.), Wydawnictwo Druk-Ar, Głogów.

Prawda M. (1989), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości O koncepcji badań biograficznych Fritza Schulze), „Studia Socjologiczne”, nr 4.

Pisula E. (2005), Psychologiczne problemy rodziców dorastających i dorosłych z zaburzeniami rozwoju [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, A. Twardowski (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Rzeźnicka-Krupa J. (2011), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Stelter Ż. (2013), Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.

Świtaj P. (2008), Doświadczenie piętna społecznego u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

Trzebiński J. (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, J. Trzebiński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Wiatr M. (2008), Rodzicielstwo społecznie naznaczone – stygmatyzacja rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 1(7).

Wojciechowski F., Świgost M. (2015), Uczestnictwo społeczne osób z niepełnosprawnościami – bariery i oczekiwania, „Niepełnosprawność”, nr 19.

Wojciechowski F. (2007), Niepełnosprawność – Rodzina – Dorastanie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Woynarowska A. (2010), Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zakrzewska-Manterys E. (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, WUW, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-20

Jak cytować

Myśliwczyk, I. (2017). (Nie)szczęśliwi rodzice – refleksje rodziców dorosłych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w rekonstrukcjach biograficznych. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (25), 55–71. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9267