Dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną – (nie)możliwe zmiany w ich sytuacji rodzinnej
Słowa kluczowe:
dorosłość, niepełnosprawność intelektualna, rodzinaAbstrakt
Dorosłość osób niepełnosprawnych intelektualnie, to wciąż obszar ciągłych polemik. Tekst ten jest próbą odpowiedzi na pytanie jak interpretują własną dorosłość osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które mieszkają ze swoimi rodzicami. Niekiedy bowiem to najbliższa rodzina – jak pokazują narracje – jest tym środowiskiem, które ogranicza wejście w tę dorosłość i nie pozwala na osiągnięcie autonomii. Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że ich dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie dzieciom, którym nie pozwoli się na osiągnięcie statusu człowieka dorosłego, pozostaje opieka instytucjonalna lub samotne życie wśród pełnosprawnych.
Downloads
Bibliografia
Bauman T. (2010), Poznawczy status danych jakościowych [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Borowska-Beszta B. (2012), Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Czerwińska-Jasiewicz M. (2015), Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Denzin N.K. (1990), Reinterpretacja metody biograficznej, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań.
Garlej-Drzewiecka E. (2003), Z rozważań o dorosłości [w: ] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), PWN, Warszawa.
Klus-Stańska D. (2002), Narracja w badaniu i kształceniu nauczycieli, „Forum Oświatowe”, s. 111.
Kos E. (2013), Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych [w:] Badania jakościowe w pedagogice, D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność”, nr 24.
Lalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Lindyberg I. (2003), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości a hermeneutyczne podejście do badań w pedagogice specjalnej, [w:] Konteksty teoretyczne, A. Krause, E. Garniewicz (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
Pichalski R. (2003), Refleksje nad dorosłością [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Smykowski B. (2004), Wczesna dorosłość, „Remedium” nr 2 (132), s. 4–5.
Tyszkowa M. (1980), Rozwój człowieka dorosłego w świetle wybranych koncepcji teoretycznych psychologii, „Oświata Dorosłych” nr 2, s. 65–73.
Włodarek J., Ziółkowski M. (red.) (1990), Metoda biograficzna w socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań.
Żółkowska T. (2003), Wartościowanie pojęcia “dorosłość” przez osoby niepełnosprawne intelektualnie [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Żyta A. (2010), Rodzina jako miejsce stymulacji w doświadczaniu świata [w:] Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, A. Krause, A. Żyta, S. Nosarzewska, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.