Więzienie w odbiorze młodzieży o niepełnej sprawności – rzeczywistość wyobrażeniowa
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, studium przypadku, zespół Aspergera, „impresje” więzienneAbstrakt
Fenomen niepełnosprawności polega na tym, że w zależności od perspektywy z jakiej jest interpretowana, za każdym razem oznacza zupełnie coś innego. Aby oznaczała coś pozytywnego i była tak kojarzona, należy przybliżyć pełnosprawnym świat osób niepełnosprawnych. Bezsprzecznym jest, że poznanie wewnętrznego świata osób dotkniętych niepełnosprawnością przybliża pełnosprawnym samą niepełnosprawność i ludzi, którzy są nią obarczeni. Ważne zatem staje się odkrywanie tych subiektywnych znaczeń, sensów i interpretacji w odniesieniu do różnych przejawów życia z niepełnosprawnością, aby dostrzec wyjątkowość interpretacji świata i codziennej rzeczywistości. Jest wówczas szansa na to, że niepełnosprawność i ludzie nią dotknięci kojarzyć się będą pozytywnie, a ich głos będzie miał znaczenie w kreowaniu społecznego wizerunku. Mając niniejsze na uwadze, lokujemy treść naszego artykułu w nurcie pytań do osób z zespołem Aspergera o ich widoki w zakresie szeroko pojętej przestrzeni penitencjarnej i różnych jej „impresji”.
Downloads
Bibliografia
Arusztowicz B. (1999), Psychologiczne i społeczne determinanty warunkujące losy dziecka z dysfunkcją narządu ruchu, „Szkoła Specjalna”, nr 1.
Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Bugajski Z. (1928), Kalendarz funkcjonariusza więziennego za rok 1929, Drukarnia Działu Pracy Więzienia Karnego, Warszawa.
Buliński T. (2007), Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie [w:] Wychowanie. Pojęcia-Procesy-Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk.
Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Jachimczak B. (2011), Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studia empiryczne z regionu łódzkiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dykcik W. (2009), Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi, „Niepełnosprawność”, nr 1.
Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo UMC-S, Lublin.
Kirenko J. (2011), Percepcja osób niepełnosprawnych [w:] Osoby niepełnosprawne. Szanse i zagrożenia godnego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie, J. Plak (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa.
Kosakowski Cz. (2005), Oblicza normalizacji warunków życia osób niepełnosprawnych – wielość spojrzeń, wielość problemów [w:] Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Krause A. (2009), Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych, „Niepełnosprawność”, nr 1.
Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Loss J. (1933), Więzienia w Polsce. Cyfry i Fakty, odbito czcionkami drukarni Schwarza i Robinsohna w Przemyślu, Warszawa.
Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Machel H. (2003), Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk.
Myśliwczyk I. (2014), Wychowanie liberalne a jakość życia osób niepełnosprawnych, „Szkice Humanistyczne”, vol. 34, nr 1–2.
Przybyliński S. (2011), Heterogeniczny wizerunek izolowanego świata kreślony więziennymi tatuażami, „Resocjalizacja Polska”, nr 2.
Przybyliński S. (2016), Więzienne grupy podkulturowe - istota i charakterystyka [w:] Psychologia penitencjarna, M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rabinowicz L. (1933), Podstawy nauki o więziennictwie, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Rzedziecka K. D. (2000), Inny w edukacji [w:] Dylematy pedagogiki specjalnej, A. Rakowska, J. Baran (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Rzeźnicka-Krupa J. (2007), Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rzeźnicka-Krupa J. (2009), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wapiennik E., Piotrowicz R. (2002), Niepełnosprawny-pełnosprawny obywatel Europy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.
Woynarowska A. (2010), Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Zawiślak A. (2009), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Comandor, Warszawa.