Osoba z niepełnosprawnością w oczach dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Analiza znaczeń wizualno-werbalnych konstruowanych przez uczniów klas trzecich

Autor

  • Martyna Bieńkowska Uniwersytet Gdański
  • Małgorzata Karczmarzyk Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, osoby z niepełnosprawnością, konstruowanie znaczeń, wczesna edukacja

Abstrakt

W niniejszym artykule skupiamy się na spojrzeniu na niepełnosprawność z nieco innej perspektywy. Interesuje nas bowiem postrzeganie jej przez dzieci, a konkretnie potoczna wiedza na ten temat uczniów w młodszym wieku szkolnym, którzy nie mają na co dzień kontaktu z osobami z niepełnosprawnością. Badani uczniowie klas trzecich uczęszczają do szkoły, w której nie ma dzieci z niepełnosprawnością ani też specjalnie tworzonych tzw. klas integracyjnych. To, w jaki sposób opisują niepełnosprawność, jest znaczące nie tylko w kontekście edukacji przyszłych pokoleń, ale równie¿ w związku z polityką społeczną związaną z systemem wsparcia dla osób z niepełnosprawnością zarówno w aspekcie fizycznym, społecznym, jak i psychologicznym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.

Karczmarzyk M. (2014), Co znaczą rysunki dziecięce?, Wydawnictwo Anwi, Gdańsk.

Tomaszewski P., Pisula E., Bargiel-Matusiewicz K. (red.) (2015), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Wawszawskiego, Warszawa.

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Miłkowska G., Olszak-Krzyżanowska B. (2008), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Moszyńska M. (2017), Środowisko szkoły w narracjach uczniów z zespołem Aspergera – wnioski z badań, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr19.

Moszyńska M. (2019), Środowisko szkolne w narracjach uczniów z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Academicon, Lublin.

Paluszkiewicz M. (2015), Prawne pojęcie niepełnosprawności, Studia Prawno-Ekonomiczne, t. XCV, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 77–98.

Peirce Ch.S. (1997), Wybór pism semiotycznych, Znak – Język – Rzeczywistość, Warszawa.

Priestley M. (2006), Orientacje społeczne w badaniach nad niepełnosprawnością [w:] G. Szumski, Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Przybylski K. (2010), Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 3: 141–147.

Rozen B. (2011), Tożsamość osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle społeczno-kulturowych uwarunkowań, Studia Elbląskie, 12: 451–467.

Rutkowska E. (red.) (2007), Pracownik z niepełnosprawnością, Norbertinum, Lublin.

Sadowska S. (2005), Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Walęcka-Matyja K. (2013), Psychologiczne i społeczno-kulturowe determinanty postawy wobec osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin [w:] E. Zasępa (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Wojciechowski F., Opozda-Suder S. (2014), Osobowe i społeczne następstwa niepełnosprawności: teoretyczne podstawy interpretacji, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 16.

Akty prawne

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Polska Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017 r., poz. 1578.

Źródła internetowe

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/8532 [dostęp: 12.05.2017].

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html [dostęp: 22.11.2018].

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 [dostęp: 23.11.2018].

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html [dostęp: 20.01.2020].

Pobrania

Opublikowane

2020-03-17

Jak cytować

Bieńkowska, M., & Karczmarzyk, M. . (2020). Osoba z niepełnosprawnością w oczach dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Analiza znaczeń wizualno-werbalnych konstruowanych przez uczniów klas trzecich. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (37), 215–228. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5652