The image of a person with disability created by early education children. The analysis of visual-verbal meanings constructed by third-grade students

Authors

  • Martyna Bieńkowska University of Gdańsk
  • Małgorzata Karczmarzyk University of Gdańsk

Keywords:

disability, people with disabilities, construction of meanings, early education

Abstract

In this article we are going to focus at disability seen from a slightly different point of view as it is usually presented in scientific approach. It will be interesting for us to see how disability is perceived by children, particularly what is a common knowledge on disability constructed by children at early education age who do not have everyday interactions with persons with disabilities. The participants of our research were third-grade students attending the school with no integrative classes and pupils with disabilities. It may be significant how they describe disability not only in the contect of educationfor future generations, but also social policy related with suport system for people with physical, cognitive or social disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.

Karczmarzyk M. (2014), Co znaczą rysunki dziecięce?, Wydawnictwo Anwi, Gdańsk.

Tomaszewski P., Pisula E., Bargiel-Matusiewicz K. (red.) (2015), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Wawszawskiego, Warszawa.

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Miłkowska G., Olszak-Krzyżanowska B. (2008), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Moszyńska M. (2017), Środowisko szkoły w narracjach uczniów z zespołem Aspergera – wnioski z badań, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr19.

Moszyńska M. (2019), Środowisko szkolne w narracjach uczniów z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Academicon, Lublin.

Paluszkiewicz M. (2015), Prawne pojęcie niepełnosprawności, Studia Prawno-Ekonomiczne, t. XCV, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 77–98.

Peirce Ch.S. (1997), Wybór pism semiotycznych, Znak – Język – Rzeczywistość, Warszawa.

Priestley M. (2006), Orientacje społeczne w badaniach nad niepełnosprawnością [w:] G. Szumski, Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Przybylski K. (2010), Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 3: 141–147.

Rozen B. (2011), Tożsamość osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle społeczno-kulturowych uwarunkowań, Studia Elbląskie, 12: 451–467.

Rutkowska E. (red.) (2007), Pracownik z niepełnosprawnością, Norbertinum, Lublin.

Sadowska S. (2005), Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Walęcka-Matyja K. (2013), Psychologiczne i społeczno-kulturowe determinanty postawy wobec osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin [w:] E. Zasępa (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Wojciechowski F., Opozda-Suder S. (2014), Osobowe i społeczne następstwa niepełnosprawności: teoretyczne podstawy interpretacji, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 16.

Akty prawne

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Polska Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017 r., poz. 1578.

Źródła internetowe

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/8532 [dostęp: 12.05.2017].

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html [dostęp: 22.11.2018].

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 [dostęp: 23.11.2018].

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html [dostęp: 20.01.2020].

Published

2020-03-17

How to Cite

Bieńkowska, M., & Karczmarzyk, M. (2020). The image of a person with disability created by early education children. The analysis of visual-verbal meanings constructed by third-grade students. Disability , (37), 215–228. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5652