Doświadczenia profesjonalnych pedagogów cyrku w pracy z osobami z niepełnosprawnością – doniesienie z badań

Autor

  • Alicja Pomian Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

pedagogika cyrku, pedagog cyrku, profesjonalizacja zawodu pedagoga cyrku, osoby z niepełnosprawnością

Abstrakt

Artykuł prezentuje doniesienia z badań pracy pedagogów cyrku z osobami z niepełnosprawnościami. Zostały przedstawione treści związane z problematyką pedagogiki cyrku, która w ostatnich latach stosunkowo prężnie rozwija się, zaznaczając swoją obecność w wielu różnych subdyscyplinach pedagogicznych, oraz istotą profesjonalizacji zawodu pedagoga cyrku. Treść artykułu koncentruje się na przedstawieniu przedmiotu wykorzystywania metod cyrkowych w pracy z osobami z niepełnosprawnością oraz ukazaniu narracji profesjonalnych pedagogów cyrku z Polski, które zostały pozyskane w ramach własnego projektu badawczego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bittmann N.F. (2002), Zirkuspädagogik und die Entwicklung des Kindes, Corax. Magazin für Kinder-und Jugendarbeit: Zirkuspädagogik, Jahrgang, 5: 7. https://fliphtml5.com/ jlek/ qpcq/basic [dostęp: 22.03.2015].

Bińczycka A. (2017), Cyrk w Polsce na przełomie XIX i XX wieku i w okresie międzywojennym, [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. Kondrasiuk G., Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Bolton R. (2004), Why circus Works, Murdoch University, Perth, 149–161.

Buchcic E. (2016), Czynniki warunkujące profesjonalizm nauczyciela, Prace Naukowe im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, t. XXV, 2: 40.

Busse N. (2007), Der Kinder- und Jugendzirkus als erlebnispädagogischer Lern- und Erfahrungsort: theoretische Hintergründe; Praxisbeispiel „Circus Mignon” (Hamburg); kritische Reflexionen, Schriftenreihe kleine Schriften zur Erlebnispädagogik, 39: 63.

Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Fissenewert J. (2009), Lernfelder der Zirkuspädagogik – Möglichkeiten und Grenzen, Göttingen, Sonntag, 7 Juni 2009, cyt. za: D. Pfitzer (2011), Warum sollen und wollen Kinder Zirkus machen?, Institut Für Sportwissenschaft Der Universität Bayreuth, Bayreuth, https:// www.zirkuspaedagogik.de/wp-content/uploads/2013/01/daniel-pfitzer-examensarbeit.pdf [dostęp: 6.07.2011].

Gembski B. (2019), Pedagog cyrku Anna Wojszel, https://kuglarstwo.pl/pedagog-cyrkuanna-wojszel/ [dostęp: 19.05.2021].

Gembski B. (2019), Pedagog cyrku Wiola Woronowicz-Lingo, https://kuglarstwo.pl/pedagogcyrku-wiola-woronowicz-lingo/ [dostęp: 5.08.2021].

Hotier H. (2001), De l’interprétation au cirque, Études de communication. L'interprétation: entre élucidation et création, 24, Uniwersité Charles-de-Gaulle Lille, Lille, 3 : 29–40, https://doi.org/10.4000/edc.982 [dostęp: 12.10.2009].

Jarchovský A. (2016), The methodology of an International Circus Project for children and youths with physical disabilities at The Jedlička Institute and Schools in Prague. Circus at Jedle, CIRQUEON – Center for contemporary cirrus, Praga.

Jazukiewicz I. (2017), Wymiary profesjonalizmu współczesnego nauczyciela, Problemy Profesjologii, 2: 58.

Kalinowska M., Urban M. (2017), Pedagogika cyrku w Polsce: obszary, cele, praktycy [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Killinger, J. (2007), Bildung und Zirkus. Eine Studie anhand von Experteninterviews, Saarbrücken: VDM Verl, Müller.

Kiphard E.J. (1997), Pädagogische und therapeutische Aspekte des Zirkusspiels, Pedagogika cyrku w Polsce: obszary, cele, praktycy [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Kurowski K.(2012), Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna – od medycznego do społecznego modelu niepełnosprawności [w:] Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, 10: 6–12.

Kurs Pedagogiki Cyrku [w:] Warsztaty – Fundacja Sztukmistrze, https://sztukmistrze.pl/ warsztaty/kurspedagogikicyrku [dostęp: 5.08.2021].

Kurs Pedagogiki Cyrku w Warszawie 8–11 listopada 2019 [w:] Aktualności. Sieć Pedagogiki Cyrku, http://pedagogikacyrku.pl/1947432/kurs-pedagogiki-cyrku-8-11-listopada-2019 [dostęp: 5.08.2021].

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 167–168.

Lang T., Grabowiecki U. (2007), Zirkuspädagogik im Überblick [w:] Zirkus-Spielen. Das Handbuch für Zirkuspädagogik Artistik und Clownerie, red. R. Ballreich, T. Lang, U. Grabowiecki, Hirzel, Stuttgart, 27.

Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej (2019), Z. Snelewska-Stempień, M. Leyko (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pedagog we współczesnym świecie (2015), V. Tanaś, W. Welskop (red.), Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 7.

Pfitzer D. (2011), Warum sollen und wollen Kinder Zirkus machen?, Bayreuth: Institut für Sportwissenschaft der Universität Bayreuth, https://www.zirkuspaedagogik.de/wpcontent/uploads/2013/01/daniel-pfitzer-examensarbeit.pdf [dostęp: 6.07.2011].

Podstawowy kurs pedagogiki cyrku [w:] Pedagogika cyrku – szkolenie – innowacje pedagogiczne w pracy z grupą, https://www.famiga.pl/oferta/pedagogika-cyrku-szkolenie/ [dostęp: 08.06.2021].

Quat C. (2021), Functional juggling. A book about juggling, s. 22, https://www.quatprops. net/the-book [dostęp:23.01.2021].

Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schutzego, ASK, 1.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Rubacha K. (2016), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo i Literackie Wojciech Butkiewicz, Warszawa.

Szostek B.(2017), Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. Rys problematyki z perspektywy pastoralisty [w:] Warszawskie Studia Pastoralne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, rok XII, 2 (35): 190–192.

The Oxford Encyclopedia of Theatre & Performance (2003), red. D. Kenneda, Oxford University Press, Oxford, 274.

Urbaniak-Zając D. (2018), Normatywne i nienormatywne teorie profesjonalności, Problemy Profesjologii, 2: 28.

Ward S. (2000), Soziale und erzieherische Aspekte des Zirkus [w:] Kinder und Jugendzirkus CABUWAZI: Dokumentation des Internationalen Kongresses der Kinder und Jugendzirkusse, Berlin, VAL, 91–92.

Wenta K. (2011), Profesjonalizm pedagoga w teorii chaosu, Edukacja Humanistyczna, 25, 2: 161.

Wojszel A. (2020), Pedagogika cyrku – jako metoda pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, Ars Educandi, 17, 17, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/article/ view/5571/5333 [dostęp: 23.12.2020].

Zarzecki L. (2012), Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Karkonoska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, 18.

Zirkus-Spielen. Das Handbuch für Zirkuspädagogik Artistik und Clownerie (2007), R. Ballreich, T. Lang, U. Grabowiecki (red.), Hirzel, Stuttgart, 755–756.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-05

Jak cytować

Pomian, A. (2022). Doświadczenia profesjonalnych pedagogów cyrku w pracy z osobami z niepełnosprawnością – doniesienie z badań. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (45-46), 70–85. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7348

Numer

Dział

Artykuły